1."Ne jucam cu flash-carduri ce reprezinta sentimente"
Un prim pas pentru ca micutul sa invete sa-si exprime sentimentele, precum si sa le inteleaga pe cele ale celorlalti, este sa identifice corect expresiile fetei si limbajul corpului. Il poti ajuta in acest sens propunandu-i un joc simplu, ce se bazeaza pe recunoasterea diferitelor stari/sentimente.
Mai intai, pregateste niste flash-carduri.Veti avea nevoie de: bucatele de carton, markere, lipici, imagini decupate (din carti sau reviste) ce arata oameni cu diverse expresii faciale. Pentru copiii mai mici (sub 4 ani) selecteaza unele ce reprezinta emotii precum: bucurie, teama, furie etc. In cazul copiilor mai maricei, poti alege si emotii mai complexe, ca de exemplu a fi surprins, mirat, ingrijorat, plictisit s.a. (acestea pot fi reprezentate atat prin chipuri, cat si prin limbajul trupului).
Lipeste pozele decupate pe cartonase si noteaza, pe spatele acestora, denumirea emotiilor/starilor de pe ele. Arata-i-le copilului rand pe rand si roaga-l sa identifice o anumita stare/emotie. Dupa aceea, spune-i sa numeasca o stare/un sentiment opusa/opus a ceea ce a vazut pe flash-card. (de exemplu, in loc de "furios" sa spuna "linistit".).
2. "Joc de rol ce vizeaza exprimarea starilor"
Ca si in cazul jocului precedent, si acesta il va invata pe copil sa identifice si sa inteleaga emotiile/starile celor din jur.
Este o activitate potrivita pentru mai multi participanti. Astfel, unul dintre ei va mima o expresie faciala, iar ceilalti vor trebui sa o identifice corect. In plus, copilul va fi rugat sa se priveasca apoi in oglinda si sa imite expresia pe care tocmai a vazut-o.
Daca va veti juca asa, copilul se va familiariza cu realizarea conexiunilor dintre propriile sentimente/stari si cele ale celorlalti.
3. "Sa folosim bagheta cuvantului"
De cele mai multe ori, unul dintre aspectele empatiei cel mai dificil de inteles pentru cei mici este sa-i asculte pe ceilalti si sa le respecte opinia, in special cand nu o impartasesc cu acestia.
Iata de ce puteti incerca un "truc" ce dateaza din cele mai vechi timpuri (era folosit inca din vremea primelor triburi de amerindieni): asezati-va in cerc, rugati unul dintre participanti sa stea in mijloc si dati-i o "bagheta a cuvantului" (poate fi chiar si un creion, o bagheta magica de jucarie, un bat etc.), ce ii va oferi oportunitatea de a vorbi liber. Intre timp, restul vor incerca sa o asculte in liniste, fara a o intrerupe. Regula este ca, dupa ce termina, va inmana "bagheta" altei persoane, ce va fi si ea ascultata cu respect. Scopul este ca toti sa fie ascultati in liniste, chiar daca opiniile lor sunt diferite.
Implicandu-ti copilul intr-o asemenea activitate, il vei invata sa-i asculte pe cei din jur si sa-i respecte, chiar daca nu este intotdeauna de acord cu ei.
4. "Sa intram in pantofii celuilalt"
Daca vrei sa-ti inveti copilul sa-i inteleaga pe cei in varsta sau care au anumite deficiente (de vaz, auz etc.), simulati una dintre urmatoarele situatii. Spre exemplu, pune-i copilului in urechi niste dopuri de vata, acopera-i unul dintre ochi cu un petic negru (ca unui pirat), spune-i sa-si acopere unul dintre ochi cu mana sau roaga-l sa-si puna niste manusi mari, dintr-un material mai aspru sau din cauciuc (cu care ii va fi dificil sa apuce obiecte).
Intreaba-l cum s-a simtit in momentul in care nu a auzit bine, nu a vazut aproape nimic (sau deloc) sau nu si-a putut folosi mainile ca de obicei. In acest fel, copilul a avut posibilitatea de a se afla pentru cateva momente in situatia celor cu diverse probleme si, treptat, va ajunge sa-i inteleaga si chiar sa-si doreasca sa-i ajute.
5. "Cred ca te simti..."
Acest joc va implica prezenta mai multor copii.
Initial, pregatiti niste biletele pe care veti scrie denumirea mai multor emotii/stari. Indoiti-le (pentru a nu se vedea ce scrie) si puneti-le in mici boluri de plastic , pe care le veti agita ulterior pentru a amesteca biletelele.
Copiii vor fi impartiti in echipe. Fiecare echipa va primi cate un castronel cu biletele. Rand pe rand, copiii din toate echipele vor extrage (la intamplare) cate un biletel si vor incerca sa redea (folosindu-se doar de gesturi) emotia/ starea de pe acesta. Ceilalti vor trebui sa ghiceasca ce doreste sa exprime copilul respectiv, exprimandu-si opinia: "Cred ca X este/se simte...".
Nu in ultimul rand, copiii vor trebui sa-si imagineze ce ar face daca ar vedea pe altcineva care se simte la fel cum au mimat ei la un moment dat.
Jocul nu are ca obiectiv numai recunoasterea corecta a unei anumite emotii/ sentiment, ci mai ales decodarea limbajului nonverbal si realizarea primilor pasi in solidarizarea cu ceea ce simt ceilalti.
Surse:
http://www.attachfromscratch.com/teaching-empaty.html#gallery
http://www.education.com/magazine/article/Kindness_Counts_Teaching_Empaty
http://everydaylife.globalpost.com/empaty-role-playing-games-children-13541.html
https://udemy.com/blog/social-skills-games/
Surse poze:
http://www.thriftyandthriving.com/
http://jyl1.primaryblogger.co.uk/