1. "Ce se ascunde acolo?"
Alege cateva lucruri din casa (cum ar fi castronele, cescute., lingurite, diverse jucarioare etc.), arata-i-le copilului. Stabileste 3-4 obiecte cu care va veti juca.Intinde-le apoi pe un covoras sau pe o masuta.
Roaga-l pe copil sa inchida ochii, in timp ce tu vei lua, rand, pe rand, cate unul dintre aceste obiecte si le vei ascunde sub un servet mare sau sub o fata de masa. Intreaba-l ce obiect, din cele pe care le-a vazut anterior, lipseste dintr-un sir.
Daca doresti ca micutul sa invete si mai multe lucruri noi, selecteaza niste obiecte ce se incadreaza intr-o anumita categorie. De exemplu, opreste-te la instrumentele muzicale: amburina, vioara, trompeta s.a.
Este un joc simplu, dar care va contribui la dezvoltarea memoriei si atentiei.
2. "Distractie cu imagini"
Iata un joc util in dezvoltarea memoriei si vocabularului "piticului" tau (incepand chiar de la 2 ani).
Tot ce vei avea de facut va fi sa decupezi din reviste/carti imagini cu obiecte simple, ca de exemplu un elicopter, un animalut sau o floare. Ia-le si lipeste-le pe bucati de carton, confectionand niste flash-carduri.Vorbeste-i copilului despre fiecare dintre obiectele prezentate, aratandu-i-le si pe flash-carduri.
Dupa aceea roaga-l sa-ti arate el unul dintre obiectele despre care i-ai povestit (spre exemplu: "Unde e elicopterul?"), mentionandu-i si numele. In cazul in care nu se descurca, arata-i din nou flash-cardurile.
3. "Joc de memorie cu inimioare"
Achizitioneaza sau confectioneaza chiar tu niste inimioare din lemn.
Pictati-le in felul urmator: una dintre fete va fi roz, iar cealalta va fi rosie. Pe partea colorata in rosu vei scrie, cu un marker sau cu pasta corectoare, mici mesaje (acestea pot contine scurte instructiuni sau felicitari). Pentru o mai buna fixare a scrisului, stropeste inimioarele cu putin spray bazat pe acrylic.
Regulile jocului sunt foarte simple:
• Toate inimioarele vor fi asezate astfel incat partea lor rosie nu va fi vizibila.
• Jucatorii vor trebui sa intoarca, pe rand, fiecare inimioara, lasand la vedere ce scrie pe ea. Fiecare va tine minte mesajul/ instructiunea si va trebui sa-i gaseasca, printre celelalte, perechea.
• Cine nu gaseste o pereche va sta un tur. Cel ce o gaseste va suprapune inimioarele identice una peste alta.
• Castiga cine isi formeaza cele mai multe perechi.
4. "Capacele-pereche"
Mai intai, vei face rost de niste capace de la cutiile de ness. Pe acestea vei lipi diferite abtibilduri, avand grija sa ai suficiente pentru a se putea forma perechi.
Dupa ce ai aplicat imaginile pe toate capacele, intinde-le pe o suprafata plana, cu fata in jos. Spune-i copilului ca va trebui sa reaseze capacele pe fata, astfel incat sa gaseasca abtibildurile identice, alcatuind perechi. Fiecare pereche identificata va fi pusa separat. Va castiga cel care a reusit sa obtina cele mai multe perechi.
5."Mi-am pus in valiza..."
Este un joc adecvat copiilor mai mari de 4 ani, care stiu deja literele alfabetului.
Primul jucator se va gandi la un cuvant ce incepe cu litera "a" si va spune, de exemplu: "Mi-am pus in valiza niste alune...". Cel de-al doilea va trebui sa repete ce a spus primul si sa adauge un cuvant ce incepe cu litera "b": "Mi-am pus in valiza o banana". Urmatorul va relua ce au spus ceilalti doi si va adauga si un cuvant ce incepe cu litera "c".
Jocul va putea continua pana cand unul dintre participanti se incurca.
6. "Gaseste perechea!"
Pentru a desfasura acest joc veti avea nevoie de doua sau mai multe cofraje pentru oua si de diferite jucarii/obiecte din casa.
Intr-un cofrag vom pune 6 obiecte diverse, in locuri separate. Ii vom arata copilului continutul cofragului, dupa care il inchidem si vom aduce un altul gol. "Misiunea" sa va fi sa caute obiecte identice sau asemanatoare cu cele vazute in primul cofrag si sa le puna in cel de-al doilea, avand grija sa respecte ordinea din primul.
In cazul in care dorim sa facem jocul mai dificil, putem sa marim numarul obiectelor, sa limitam timpul de memorare sau sa cronometram durata reconstituirii.
7."Carti de joc pereche"
Pune deoparte cateva perechi carti de joc. Imparte-le apoi jucatorilor. Dupa aceea vor fi intoarse cu fata in jos (pe o masa), amestecate si asezate la intamplare intre ei.
Obiectivul jocului este ca participantii sa reconstituie perechile. Primul jucator va putea sa intoarca pe fata cate 2 carti, pe care le va aseza undeva. Ceilalti vor trebui sa se uite cu atentie la ele. Cel de-al doilea va incerca sa regaseasca acele perechile, iar daca nu reuseste va trebui sa-l lase pe urmatorul sa incerce. Cine identifica primul perechile va putea sa si le puna deoparte, sa se ridice de la locul sau si sa le pastreze. Va veni randul tuturor celorlalti jucatori sa formeze perechi.
Cand se vor termina toate cartile, participantii isi vor numara cartile colectate de pe masa de joc. Cel care are cele mai multe perechi va castiga.
La fel ca si celelalte jocuri, si acesta se adreseaza memoriei vizuale, atentiei si capacitatii de concentrare a copilului.
8."Memoria de pe tava"
Este un joc ce se adreseaza unui numar mai mare de copii.
Invita copiii sa mearga in alt loc sau sa se ocupe cu altceva, in timp ce tu vei alege mai multe obiecte, pe care le vei aseza pe o tavita. Acopera tava cu un servet, cu o esarfa netransparenta sau cu o bucata de material, astfel incat obiectele sa nu se vada deloc.
Du-o in fata copiilor, dezveleste-o pentru cateva secunde (stabileste timpul in functie de varsta participantilor) si ascunde obiectele din nou. Copiii vor fi rugati sa-si noteze/ sa deseneze, pe cate o bucatica de hartie, cat mai multe lucruri de pe tavita.
Va fi castigator cel ce va reda/ va nota corect cat mai multe dintre ele.
9."Supermemorie"
Atat tu, cat si copilul tau, puteti memora o lista lunga de cuvinte. Secretul reusitei este dat de prezenta unor cuvinte-cheie, care va vor reaminti numerele si implicit ordinea unor cuvinte din lista. Iata un exemplu de cuvinte-cheie:
1.visine 4.musca 7.brutar
2.sac 5.dovleac 8. raft
3.animal 6.banca
De exemplu, doriti sa memorati urmatoarele cuvinte respectand ordinea: "carte", "cutie postala", "cal", "timbru", "radio", "cana", "gris", "camasa". Cuvintele atasate de numere, mentionate mai sus, le veti folosi pentru a face legatura cu cele din lista.
Impreuna, incercati sa va imaginati urmatoarele: "cartea s-a patat de la visine. Am pus un sac de scrisori in cutia postala. Animalul nostru preferat este calul. O musca s-a lipit de partea cu lipici a timbrului. Am ascultat o emisiune atat de proasta, ca ne-a venit sa aruncam cu un dovleac in radio. Mi-am uitat camasa pe banca. Brutarul s-a plictisit sa faca paine si s-a apucat sa pregateasca gris cu lapte. Suntem ordonati si punem camasa pe raft".
Treceti apoi la o mica "verificare". Cine a fost numarul 5? (5- adica dovleac; am aruncat cu dovleacul in radio; RADIO). Ce numar avea cana? (cana- am lasat-o pe banca; "banca"- deci numarul 6!).
Chiar daca la inceput vi se poate parea mai dificil, treptat vei descoperi ca este un excelent joc de memorie si concentrare, ce-i va fi foarte util si copilului tau.
10."Test de memorie"
In cele ce urmeaza, iti prezentam un veritabil joc de memorie pentru copilul tau.
Initial, vei alege o ilustratie complexa dintr-o carte sau revista care-i place micutului. Lasa-l sa o studieze un anumit interval de timp (in functie de varsta sa). Dupa aceea, tine cartea/revista astfel incat sa vezi numai tu imaginea selectata. Pune-i copilului intrebari legate de imaginea respectiva, testandu-i memoria si atentia.
Ai grija sa corelezi intrebarile cu varsta si capacitatea de memorare a copilului. De exemplu, poti pune intrebari de genul "Ce culoare avea ursuletul din parc?" sau "Cate animale ai vazut?", "Ce faceau oamenii?" etc.
In cazul in care observi ca se descurca foarte bine, poti complica putin jocul. De pilda, il poti intreba daca "exista o casa galbena in imagine" sau daca "la ferestrele casei verzi erau flori".
Surse:
http://www.activityvillage.co.uk/i-packed-my-suitcase
http://www.activityvillage.co.uk/memory
http://www.firefliesandmudpies.com/2013/02/08/diy-wooden-candy-heart-memory/
http://www.kidspot.com.au/kids-activities-and-games/Family-games+4/Memory-on-a-tray+30.htm
http://www.pbs.org/parents/education/math/activities/baby-toddler/memory-games/
http://www.raisesmartkid.com/1-to-3-years-old/3-articles/55-brain-boosting-toddler-activities
http://thebroodinghen.blogspot.ro/2011/04/tin-can-memory-game.html
Bennet Ruth, Bennet Steven, Inchide televizorul! 365 de jocuri pentru copilul dumneavoastra in locul privitului la televizor, Ed. Hiparion&Alexandra, 1998
Surse poze:
http://media-cache-ec0.pinimg.com/
http://media-cache-ak0.pinimg.com/
https://lh4.googleusercontent.com/
https://www.earlymoments.com/