- I. Idei de jocuri pentru copiii de 3-5 ani:
- I.1. "Teddy Bear, Teddy Bear"
- I.2. "Bilutele miscatoare"
- I.3. "Fara cifra 6"
- I.4."Planeta Animalelor"
- I.5. "Joc cu zar si baloane"
- II. Jocuri adecvate celor mai marisori (de la 5 ani in sus)
- II.1. "Cursa alfabetului"
- II.2. "Cel mai mare numar"
- II.3."Intrecerea cu Ouale de Paste"
- II.4. "Numaratoare pe tabla de sah"
- II.5."Faci cum poftesti!"
I. Idei de jocuri pentru copiii de 3-5 ani:
I.1. "Teddy Bear, Teddy Bear"
In functie de varsta copilului, puteti pur si simplu sa va distrati sau sa transformati jocul intr-o competitie. Veti avea nevoie de:
• un zar
• cate o foaie printata cu ursuleti (asa cum o veti vedea in imaginea de mai jos)
• creioane colorate
Initial, fiecare participant va primi cate o foaie printata cu ursuleti. Cel mai mic dintre jucatori va deschide jocul, va rostogoli zarul si va trebui sa coloreze in desen in acel loc in care se afla numarul indicat de zar.
Daca vreti sa aveti un castigator, continuati sa dati cu zarul. In cazul in care ati nimerit un numar care a fost deja colorat in desen, stati un tur. Va castiga cel care si-a colorat primul ursuletii.
Este un joc care-l va ajuta pe copil sa se familiarizeze cu cifrele de la 1 la 6, sa faca asocieri (intre numarul indicat de zar si cel din desen) si sa se concentreze asupra unei activitati.
I.2. "Bilutele miscatoare"
Veti avea la indemana:
• un zar din material textil
• bilute din sticla
• doua castronele
• o lingurita
Mai intai, vei face rost de un alt fel de zar: confectionat din material textil. Poti sa iei unul gata facut sau il poti realiza chiar tu (ai grija ca punctele sa fie vizibile). Intr-un castronel vei pune mai multe bilute de sticla.
Aseaza zarul, castronul cu bilute si inca unul (mai mic decat primul), alaturi de o lingurita, pe un covoras.
Spune-i copilului sa arunce zarul. In functie de punctele de pe zar, va lua cu lingurita un anumit numar de bilute, pe care le va pune in castronul cel mai mic.Jocul se va termina cand vor fi transferate toate bilutele din primul castronel.
Datorita acestei activitati, micutul va invata treptat sa numere si isi va imbunatati motricitatea fina (prin manipularea linguritei).
I.3. "Fara cifra 6"
Pentru acest joc simplu nu va trebuie decat un zar si doua gramezi de jetoane (din hartie, luate de la orice joc) sau de nasturi/ monede.
Fiecare jucator va da pe rand cu zarul. In functie de numarul de puncte de pe zar (stabilit de dinainte), vor exista urmatoarele posibilitati: se vor pastra jetoanele/ nasturii/monedele, se vor pune deoparte (nu vor apartine niciunui jucator) sau vor fi luati de celalalt.
Cel ce va reusi sa-si pastreze jetoanele/ nasturii/monedele, iar dupa trei aruncari ale zarului nu va nimeri deloc cifra sase, va fi invingator.
Printr-un astfel de joc, il vei ajuta pe copil sa invete sa respecte niste instructiuni si sa fie rabdator.
I.4."Planeta Animalelor"
Copilul tau va invata noi denumiri de animale, se va familiariza cu ceea ce inseamna "jocul de rol" si va realiza corespondenta dintre cifre si un anumit obiect/ fiinta daca veti alege sa va jucati "Planeta Animalelor".
Vei face rost de:
• un zar
• foaie de hartie si un creion
• 6 abtibilduri/ imagini decupate ce infatiseaza diverse animale
Stabiliti cate un numar (de la 1 la 6) pentru fiecare animal. Lipiti abtibildurile/ decupajele pe o coala de hartie. In dreptul fiecaruia vor fi notate numerele.
Aruncati pe rand cu zarul. Fiecarui numar de pe zar ii va corespunde cifra de identificare a fiecarui animal. In functie de aceasta, jucatorii vor avea misiunea sa imite animalul respectiv.
I.5. "Joc cu zar si baloane"
Foloseste-te de imaginea de mai jos, pe care o vei printa, precum si de un zar si de creioane colorate.
Veti avea in fata cate o foaie printata cu baloane. Aruncati pe rand cu zarul. Colorati acele baloane in care se regaseste cifra indicata de zar.
Cine va reusi primul sa-si coloreze trei baloane cu acelasi numar va castiga.
Implicandu-ti copilul in acest joc il vei invata sa identifice cifrele de la 1 la 6, sa realizeze asocieri si sa respecte instructiuni.
II. Jocuri adecvate celor mai marisori (de la 5 ani in sus)
II.1. "Cursa alfabetului"
Incepe prin a printa o plansa cu literele alfabetului (vei gasi mai jos un model), asezate fie in ordine, fie la intamplare.
Pregateste un zar si pioni/jetoane pentru fiecare jucator. Aseaza pionii/ jetoanele la capatul unui rand de litere de pe plansa.
Copilul va da primul cu zarul si va trebui sa-si deplaseze (pe plansa cu litere) pionii/jetoanele in functie de numarul de puncte de pe zar. De asemenea, puteti continua jocul cu una dintre variantele:
• cand se ajunge pe o anumita litere, se va pronunta sunetul corespunzator ei
• cand se muta pionul/jetonul pe o litera, se va spune doar numele literei
• se va spune un cuvant care incepe/ se termina cu litera respectiva.
Oricare dintre variante va fi aleasa, il vei ajuta pe copil sa-si dezvolte abilitatile fonetice si vocabularul.
II.2. "Cel mai mare numar"
Jocul propus este adecvat copiilor ce stiu deja numerele de la 1 la 10, invatandu-i totodata sa compare cifrele (care este mai mic si care este mai mare).
Fiecare participant va avea cate un zar. Vor trebui sa arunce cu el de mai multe ori (se va stabili acest lucru inainte ca jocul sa inceapa). Cine va nimeri de fiecare data cea mai mare cifra, acela va castiga.
II.3."Intrecerea cu Ouale de Paste"
Va veti folosi de modelul de plansa de mai jos, la care veti adauga niste pioni si un zar.
Fiecare jucator isi va aseza pionul pe oul mic, ce este marcat cu o sageata. Primul care va deschide jocul va da cu zarul si, daca va nimeri cifrele 1, 4, 5 sau 6 se va deplasa inainte. Daca va nimeri cifra 2 sau 3 si daca va putea sa ocoleasca "oul de start" (cel mic), se va deplasa inapoi. Daca nu-l va putea evita, va sta un tur.
Va castiga cel ce va reusi sa inconjoare toata plansa de joc si sa se intoarca la start.
Jocul prezentat va fi util copilului intrucat il va invata sa se concentreze si sa respecte instructiuni.
II.4. "Numaratoare pe tabla de sah"
Este un joc potrivit copiilor care invata adunarea.
Luati o tabla de sah, patru pioni albi si patru pioni negri, doua zaruri. Asezati pionii in primul rand.
Prima data inainteaza pionul negru, dupa urmatoarea regula: jucatorul cu pionii albi spune un numar de la 1 la 6, de exemplu 4. Jucatorul cu pionii negri trebuie sa spuna cat trebuie adaugat la 4 ca sa se ajunga pe ultimul patrat de pe tabla de sah. Dupa aceea, arunca zarurile si, daca unul dintre zaruri arata numarul care trebuie adunat, (in cazul de fata 4), atunci pionul negru poate inainta pana la ultimul patrat, iesind astfel de pe tabla de sah. Urmeaza apoi si celalalt jucator.
Va castiga primul care scapa de toti pionii.
II.5."Faci cum poftesti!"
Ofera-i copilului o coala mare de carton, creioane colorate, markere, niste nasturi sau pioni colorati de plastic, precum si niste zaruri.
Deseneaza pe coala de carton niste linii, sub forma unui sarpe, pe care il veti sectiona in mai multe linii (obtinand niste patrate). Colorati-l cum doriti.
Lasa-l pe cel mic sa "inventeze" niste "reguli" (cum ar fi "Ai cazut in cursa, stai pe loc doua ture"), pe care sa le scrieti in fiecare patrat. In functie de numarul punctelor de pe zar, vor fi mutati nasturii/ pionii in patratul cu o anumita "regula", care va trebui respectata de unul dintre jucatori.
Formuland "regulile" din joc, isi va dezvolta imaginatia si va deveni atent la respectarea instructiunilor.
Surse:
http://www.activityvillage.co.uk/alphabet-games
http://www.activityvillage.co.uk/balloons-dice-game
http://www.activityvillage.co.uk/easter-egg-race-game
http://www.activityvillage.co.uk/teddy-bear-teddy-bear
http://codenamemama.com/2010/07/15/dice-play/
http://www.ehow.com/list_5990353_dice-games-kids.html
http://spaghettiboxkids.com/blog/math-games-with-dice/
Bennett Ruth, Benett Steve, Inchide televizorul! 365 de jocuri pentru copilul dumneavoastra in locul privitului la televizor - Idei practice pentru parinti, Ed. Hiparion&Alexandra, 1998