- I.Jocuri simple pentru "pitici"
- I.1. "Culorile de pe asfalt"
- I.2."Sarim ca broscuta pe nuferi"
- I.3."Desenam chipuri"
- I.4."Uneste punctele"
- I.5."Traseul din culori si forme"
- II. Idei de jocuri pentru cei mai maricei (de la 4 ani in sus)
- II.1."Desenam folosind o singura forma"
- II.2. "Drept la tinta!"
- II.3."Joc pe asfalt cu zarul"
- II.4."Un alt fel de X si 0 pe asfalt"
- II.5."Vanatoarea de comori"
I.Jocuri simple pentru "pitici"
I.1. "Culorile de pe asfalt"
Deseneaza cu creta mai multe "buline" mari, pe care sa le colorezi cat mai variat.
Mai intai, verifica daca micutul tau stie culorile respective. Dupa aceea ii vei explica faptul ca va trebui sa sara pe cate o bulina, in functie de culoarea pe care i-o vei spune.
Nu numai ca se va familiariza cu diverse culori, dar va beneficia si de o activitate utila in dezvoltarea sa motrica.
I.2."Sarim ca broscuta pe nuferi"
Foloseste o creta verde pentru a contura pe asfalt niste nuferi, aflati la distante diferite (ai grija ca distantele sa nu fie totusi prea mari pentru copilul tau). La capatul "traseului" cu nuferi vei desena un cerc albastru (acesta reprezinta lacul).
La fel ca si in cazul jocului precedent, copilul isi va imbunatati motricitatea executand o instructiune simpla: va trebui sa ajunga in "lac" sarind (asemenea unei broscute) doar pe "nuferi".
I.3."Desenam chipuri"
Copilul va putea invata mai usor sa deseneze diferite fetisoare, daca veti folosi creta colorata.
Tot ce ai de facut este sa desenezi niste forme ovale, pe care le veti "inviora" ulterior cu ochisori, nasucuri, gurite, urechiuse si par. In plus, veti putea incerca sa redati si diferite stari/sentimente ale fetelor desenate.
Nu numai ca va veti distra, dar copilul isi va dezvolta creativitatea, indemanarea si se va familiariza si cu starile/ emotiile sale sau ale celor din jur.
I.4."Uneste punctele"
Nu va fi greu pentru copil sa invete sa deseneze diferite lucruri simple (de ex: o casuta, un copac, un pestisor etc.) daca vei pune tu "bazele" viitoarelor sale desene. Cum vei face acest lucru? Este foarte simplu: vei realiza un fel de contururi ale acestor obiecte/finite, schitand niste puncte.
Cu ajutorul tau, copilul va trebui sa le uneasca intre ele, obtinand imaginile dorite.
I.5."Traseul din culori si forme"
Stabileste si contureaza o linie de "start" si una de "finish". Intre cele doua puncte vei desena mai multe forme, cat mai colorate. Ai grija sa nu fie prea distantate, desenand si cate doua-trei forme (de aceeasi culoare) la rand.
Roaga-l pe copil sa se aseze la "start". "Misiunea" sa va fi sa atinga "finish-ul", respectand insa urmatoarea cerinta: va trebui sa ajunga numai pe acele forme si culori pe care i le vei indica tu la un moment dat.
Este un joc ce il va invata sa fie atent, sa fie receptiv la instructiunile date si il va familiarize cu o gama larga de culori si forme.
II. Idei de jocuri pentru cei mai maricei (de la 4 ani in sus)
II.1."Desenam folosind o singura forma"
Poti stimula creativitatea si indemarea copilului daca il vei incuraja sa deseneze orice vrea, dar folosindu-se de o singura forma. Spre exemplu, cu ajutorul dreptunghiurilor se poate obtine un bloc, iar din cercuri se poate obtine o sirena. Va veti putea distra pe cinste pe seama desenelor obtinute.
II.2. "Drept la tinta!"
Deseneaza cu creta o "tinta", formata din mai multe cercuri concentrice. In cercul din mijloc vei scrie cifra "100". Alaturi, tot intr-un cerc mare, vei trece numarul "90". In celelalte cercuri vei nota, pe rand, urmatoarele cifre: 70, 50, 30, 20, 10.
Ia un burete si arata-i copilului cum sa arunce cu el pentru a nimeri "tinta". Daca ai un copil mai mare (care stie deja sa socoteasca), puteti calcula punctele obtinute pentru a stabili un castigator.
Jucandu-va cu "tinta", copilul isi va dezvolta indemanarea si capacitatea de concentrare.
II.3."Joc pe asfalt cu zarul"
Initial vei desena cu creta un fel de careu de joc (poate avea forma unui sotron, a unei spirale sau orice alta forma inedita). La unul dintre capetele sale vei scrie "Esti castigator!".
In fiecare dintre "casetele" careului vei scrie cate un numar, astfel: intr-una vei nota pur si simplu o cifra, in urmatoarea vei pune o cifra mai mare cu 1, in alta una mai mica cu 1. De asemenea, in altele va trebui sa notezi instructiuni de tipul: "mergi in casuta urmatoare/ in urma cu doua casute" sau "mergi inainte cu o casuta/ doua casute".
Vei confectiona si un zar urias (folosind carton, banda adeziva si un marker), pe care va trebui sa-l aruncati pe rand. In functie de ce veti nimeri, va veti deplasa in careul de joc. Cine reuseste primul sa ajunga la capatul careului va fi invingator.
Acest joc este recomandat pentru dezvoltarea abilitatilor matematice, a capacitatii de concentrare si a atentiei.
II.4."Un alt fel de X si 0 pe asfalt"
Pentru a va juca o alta varianta a clasicului "X si 0", veti face urmatoarele:
• Desenati cu creta cateva careuri de joc (in functie de numarul participantilor)
• Se va stabili o linie de start si se va alege o pietricica, ce va fi aruncata de fiecare in careul sau
• Daca pietricica va nimeri direct intr-un patratel din careu, fara a-i atinge nicio margine, atunci acel jucator va primi un "X" sau un "0" in careul sau.
• In schimb, in cazul in care un jucator va arunca pietricica chiar pe una dintre laturile unuia dintre patratele din careu, atunci va trebui sa stea un tur. Va veni apoi randul urmatorului participant.
Jocul va continua pana cand cineva reuseste sa aiba trei "X" sau "0" intr-un rand din careul sau de joc.
Ca si celelalte jocuri mentionate anterior, si acesta este util in dezvoltarea indemanarii si atentiei copilului.
II.5."Vanatoarea de comori"
Pentru copiii care stiu sa numere, iti propunem un joc simplu, dar care-i va atrage cu siguranta si le va imbunatati atentia.
Deseneaza cu creta conturul unei harti, asemanatoarei celei din desenele/jocurile cu pirati, pe care vei nota diverse simboluri (de exemplu: steaguri de pirate, un cufar mic, o sabie etc..).
Dupa aceea, alaturi de harta, vei contura niste urme de pasi, pe care vei scrie niste numere. La randul lor, urmele vor duce la noi indicii, ce sunt de fapt indicatii notate intr-un cerc (de exemplu, ia-o la dreapta dupa ce ai facut 10 pasi). Ai grija ca traseul urmelor sa fie cat mai sinuos.
Copilul va trebui sa urmeze indiciile cu atentie, pana ce va ajunge la acela ce va avea alaturi o sageata, pe care va fi notat unul dintre simbolurile de pe harta si o mica instructiune, cum ar fi: "La doi pasi de sabie./cufar etc. vei gasi o surpriza".
Surse:
www.birthdaypartyideas4kids.com/sidewalk-chalk-games.htm
http://www.ehow.com/info_8322903_fun-chalk-games.html
http://www.learnplayimagine.com/2013/03/gross-motor-activity-for-toddlers-color.html
http://www.nickjr.com/kids-health/kids-exercise/outdoor-activities/5-favorite-sidewalk-games_ap.html
http://www.tinysidekick.com/sidewalkchalk-toddler-activity-shapes-and-colors/
http://www.whimsy-love.com/2010/06/summer-break-day-15.html
Surse poze:
http://www.jkp.com/blog/
http://media-cache-cd0.pinimg.com/
http://images.kiwicrate.com/
https://engagingtoddleractivities.files.wordpress.com/
http://1.bp.blogspot.com/