Proiectul Coltul Creativitatii, propus de Academia de Creativitate
Implementat in cele trei crese din Sectorul 5 Bucuresti, "Coltul creativitatii" isi propune sa dezvolte ideea introducerii metodelor de educatie folosind mijloace de stimulare a creativitatii inca din perioada anteprescolara, precum si dotarea unitatilor de invatamant cu materiale si instrumente necesare unei bune desfasurari a activitatilor creativ-artistice. Astfel, „Coltul creativitatii" este un proiect ce incurajeaza si promoveaza educatia timpurie, facilitand accesul la mijloacele creativitatii atat pentru copii, cat si pentru educatori si parinti deopotriva. Este un spatiu intim destinat libertatii de imaginatie a copiilor, un loc la care fiecare copil mic poate sa apeleze cu ritmicitate pentru o buna dezvoltare, cunoastere si educatie.
Sustenabilitate
In plan didactic, educatorii isi vor imbogati cunostintele de predare, putand utiliza metodele de educatie prin intermediul artei si in instruirea generatiilor viitoare de copii. De asemenea, proiectul va deveni un exemplu de implicare comuna a copiilor - parintilor - educatorilor in proiecte ce au ca finalitate modernizarea sistemului de invatamant si educatie. Dotarile Coltului de creativitate vor fi folosite de multe generatii de copii, contribuind astfel la educatia unui numar mare de anteprescolari. De asemenea, Coltul creativitatii va reprezenta un inceput de drum si un indemn in corelarea sistemului educational cu acoperirea nevoilor de ordin material din cadrul acestor unitati.
Cauza
In prezent, in cele trei crese existente in sectorul 5, sunt inscrisi 50 de copii cu varste cuprinse intre 3 si 4 ani, proveniti din familii legal constituite sau monoparentale, cu studii medii sau superioare. Trecerea in subordinea autoritatilor locale a creselor a insemnat un pas inainte in procesul de educatie a copiilor, fiind angajati educatori cu experienta - 22 de cadre educatori si instructori de educatie. Programele pedagogice speciale acestei varste includ in special activitati centrate pe joc sau activitati de invatare adaptate gradului de dezvoltare psihofizica. Astazi, activitatile creative nu fac parte din preocuparile copiilor din aceste crese si nu folosesc tehnicile artei decat ocazional pentru dobandirea unor cunostinte generale: invatarea culorilor, a formelor, recunoasterea mediului inconjurator.
Se doreste insa extinderea strategiilor de predare-invatare, prin dezvoltarea activitatilor artistice, concomitent cu dotarea si modernizarea bazei materiale a unitatilor de invatamant anteprescolar. Astfel copiii isi vor dezvolta manualitatea si motricitatea fina prin activitatile de modelaj si vor invata sa isi exprime ideile si emotiile folosind lutul si culorile.
Obiective
1. Instruirea educatorilor si oferirea unei perspective asupra creativitatii si a influentei acesteia in procesul de dezvoltare a copilului. Educatorii vor fi indrumati sa isi imbunatateasca metodele de predare prin proiectarea, organizarea si realizarea activitatilor educationale din perspectiva unei noi viziuni pedagogice asupra copilului si educatiei.
2. Instruirea parintilor cu privire la necesitatea activitatilor creative in viata copilului si la asumarea unui timp de calitate impreuna cu cei mici, atat pentru consolidarea relatiei parinte-copil cat si pentru dezvoltarea creativitatii copilului. Parintii vor intelege faptul ca trebuie sa fie parteneri activi in educatia copiilor, nu doar receptori ai informa?iilor.
3.Organizarea unor ateliere in cadrul carora vor fi confectionate obiecte din lut pentru sarbatori. Copiii, alaturi de parinti si educatori vor realiza obiecte decorative.
4. Organizarea unui Targ intr-un spatiu public din Sectorul 5, unde vor fi vandute obiectele realizate.
5. Achizitionarea unor resurse materiale pentru dotarea „Coltului creativitatii", necesare pentru activitatile artistice pe care copiii le vor realiza pe parcursul anilor urmatori.
Beneficiari directi
Beneficiarii directi sunt cei 50 de copii inscrisi in invatamantul anteprescolar din sectorul 5, in cele trei crese existente, parintii acestora si cei 28 de educatori si instructori de educatie angajati ai unitatilor de invatamant incluse in proiect. Beneficiari ai acestui proiect vor fi si copiii ce vor fi inscrisi in generatiile viitoare in aceste centre de educatie, acestia beneficiind de experienta educatorilor, acumulata pe parcursul desfasurarii proiectului, dar si de baza materiala a "Coltului creativitatii".
Impact
Copii -Dezvoltarea libera si armonioasa a copilului, in functie de ritmul propriu si de trebuintele sale, sprijinindu-i formarea autonoma si creativa. - Dezvoltarea capacitatii de a interactiona cu alti copii, cu adultii si cu mediul pentru a dobandi cunostinte, deprinderi, atitudini si conduite noi. -Descoperirea de catre fiecare copil, a propriei identitati, a autonomiei si dezvoltarea unei imagini de sine pozitive Parinti -O mai buna implicare a acestora in educatia copiilor si dezvoltarea relatiei cu acestia prin intermediul activitatilor creative desfasurate impreuna; -Petrecerea unui timp de calitate impreuna cu copilul; -Implicarea parintilor in dezvoltarea educatiei anteprescolare.
Educatori -Aprofundarea principiilor pedagogice care presupun imbinarea armonioasa a educatiei pe baze psihologice cu cele utilizand metode creative; -Implicarea in mod direct in dezvoltarea bazei materiale a institutiei de invatamant; -O mai buna relationare cu anteprescolarii si cu parintii acestora. Comunitate -Cresa va deveni un exemplu de educatie timpurie, de "educatie anteprescolar altfel" prin punerea accentului asupra factorului creativ si estetic, esential in dezvoltarea copiilor; -Din perspectiva punerii unei temelii solide a viitoarei generatii, institutia de educatie impreuna cu familia si cu societatea civila isi conjuga eforturile pentru asigurarea unui invatamant prescolar de calitate, cu valente preponderent formative, eficient si centrat pe trebuintele copiilor.