Studiul TIMSS ("Tendinţe în domeniul Studiilor Matematice şi Ştiinţifice Internaţionale") se desfăşoară o dată la 4 ani şi este coordonat de către "Asociaţia Internaţională pentru Evaluarea Performanţei Educaţionale". Scopul acestuia este de a analiza, în mod comparativ, competenţele avute de elevi în domeniul ştiinţelor exacte. Potrivit edupedu.ro, din ţara noastră au fost implicaţi în studiu 5000 de elevi de clasa a VIII-a, iar în total la el au participat peste 500.000 de elevi din 60 de ţări.
Pentru a putea fi aplicat şi în România, la elaborarea şi implementarea studiului menţionat au lucrat experţi în testarea educaţională şi în ştiinţele educaţiei din cadrul Universităţii din Bucureşti, precum: Prof.Univ.Dr. Dragoş Iliescu (președinte al Diviziei de Testare și Evaluare Psihologică al Asociației Internaționale de Psihologie Aplicată şi cadru didactic în cadrul Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, Universitatea Bucureşti) şi Prof.Univ.Dr.Lucian Ciolan (Prorector al Universităţii Bucureşti, preşedinte al Asociaţiei Române de Cercetare în Educaţie).
Rezultatele studiului au arătat că:
- Elevii români au obţinut un punctaj mediu de 475 puncte
- 6% dintre ei au obţinut calificativul "Foarte Bine" (valoare care este sub media europeană, de 13%)
- 25% dintre elevi au obţinut calificativul "Bine" (la fel este şi media europeană)
- 22% dintre elevii din România sunt analfabeţi funcţionali în ceea ce priveşte ştiinţele exacte ( peste 1 din 5 elevi), acesta fiind cel mai ridicat nivel din Europa
După comunicarea rezultatelor, Prof.Univ.Dr. Dragoş Iliescu (citat de edupedu.ro) a venit cu următoarele precizări:
- România s-a plasat din nou în urma mediei internaţionale de puncte (500) la ştiinţele exacte
- Performanţa scăzută arată problemele din sistemul educaţional românesc
- Se poate vorbi despre un nivel de 48% "high performance" şi de 22% analfabetism funcţional
- Pe primele locuri s-au situat elevi din ţări precum Coreea de Sud, Singapore sau Hong Kong
Profesorul Lucian Ciolan a dat explicaţii pentru rezultatele înregistrate de elevii români la TIMSS: "Avem o distribuție a performanței care evidențiază inechități masive. E una dintre cele mai mari probleme, care face ca Romania să performeze prost și la evaluările internaționale, și la cele naționale. În România, aproape jumătate dintre elevi ajung flămânzi la școală și aceștia au scoruri net inferioare celorlalți copii. Aici nici nu mai vorbim neapărat de alimentație sănătoasă, ci de alimentație suficientă".
Marian Preda, Rectorul Universităţii Bucureşti, a adus în discuţie necesitatea luării de măsuri pentru îmbunătăţirea performanţelor elevilor: "Este esențială utilizarea lor în luarea deciziilor. Proiectul România Educată este important, cu atât mai important în lumina acestor date. Suntem plasați mai la coada listei în ce privește lista țărilor europene. Sper ca decidenții să folosească aceste date în fundamentarea deciziilor, pentru că sunt câteva date care strigă în gura mare ce trebuie făcut".
Nu a fost prima dată când s-a arătat că sistemul de învăţământ din România se află sub media europeană. De exemplu, scorurile înregistrate anul trecut la testele PISA au evidenţiat faptul că aproximativ 44% dintre elevii români sunt analfabeţi funcţionali.
Citeşte şi: Profesor din România: elevii de nota 10 de azi n-ar fi luat nici nota 5 acum 30 de ani
Surse: edupedu.ro, romania.europalibera.org, zf.ro, ziaristii.com
Sursă foto principală: istockphoto.com
Surse foto: istockphoto.com, youtube.com