- Principiile Montessori, pe scurt
- Jucăriile Montessori: cum le alegi
- Top 10 jucării Montessori
- Antemergător cu păsări și blocuri geometrice
- Blocuri cu apă
- Blocuri cu forme îndrăznețe
- Blocurile senzoriale
- Ceasul cu activități zilnice
- Construiește și echilibrează cactusul
- Placa pentru sortare creativă
- Robot cu sentimente
- Șoricel de stivuit
- Trenulețul distractiv
Principiile Montessori, pe scurt
Respectul pentru copil
Conform acestui principiu, nevoile copilului trebuie întotdeauna respectate, iar comportamentele sale nu trebuie reprimate. Practic, un copil trebuie lăsat să se dezvolte în ritmul propriu, pe măsură ce va dobândi achizițiile fiecărei etape de dezvoltare.
De asemenea, respectul pentru copil se referă la oferirea posibilității ca acesta să facă propriile alegeri. Numai așa va dobândi abilitățile ce-l vor ajuta să devină mai autonom, mai deschis către lumea din jur și să aibă un nivel ridicat al încrederii și al stimei de sine.
Medicul și pedagogul Maria Montessori considera că toți copiii pot acumula noi cunoștințe pur și simplu folosindu-și mintea, „care poate absorbi multe lucruri din jur". Cunoștințele vor fi asimilate pe tot parcursul copilăriei, până când se vor fixa la fel de bine precum limba pe care copilul o vorbește.
În metoda educațională, se consideră că un copil nu se poate abține de la a învăța permanent, în contextul în care „este născut cu abilitatea și disponibilitatea de a învăța". Practic, el poate învăța oricând, prin simpla „expunere la mediul din care face parte". Acest fapt nu înseamnă însă că învățarea nu depinde și de cadre didactice, de părinți, de experiențele la care va fi supus.
Acestea au fost definite ca o „disponibilitate a copilului de a dobândi o anumită anumită abilitate". Fiecare dintre ele are trăsături proprii și se va încheia odată ce copilul va reuși să deprindă anumite abilități.
Deși fiecare copil are aceleași „perioade senzitive" (de exemplu, cea pentru dobândirea abilității de a scrie), întinderea și modul de manifestare variază de la copil la copil. Rolul educatorului și al părinților este să-l observe pe copil în acea perioadă și să intervină astfel încât acesta să achiziționeze cât de mult pe parcursul ei.
În condițiile în care metoda Montessori promovează ideea conform căreia un copil învață cel mai bine când are la dispoziție un mediu organizat special pentru el, este esențial să i se ofere un astfel de mediu, în care să poată face singur anumite lucruri. Aici va găsi materiale de învățare ce-l vor ajuta să exploreze, îi vor oferi libertatea de a alege și astfel îi vor stimula „mintea absorbantă". Numai așa copilul va deveni tot mai independent, mai activ, mai dornic de a învăța.
Principiul autoeducării
Acest principiu este strâns legat de cel menționat anterior. Astfel, dacă va avea la dispoziție un mediu adecvat, copilul va fi capabil să se autoeduce, păstrându-și libertatea de a a face alegeri.
De cadrele didactice și de noi, ca părinți, va depinde să le oferim copiilor posibilitatea de a beneficia de mediul care să-i stimuleze pe parcursul procesului de autoeducare. Din acest mediu vor face parte, desigur, materiale de învățare, din care nu putem exclude nici jucăriile, special concepute în acest scop.
Citește și: Tu ai alege eficienta metoda Montessori in educatia copilului tau?
Jucăriile Montessori: cum le alegi
Pentru a-i putea pune la dispoziție copilului nostru un mediu cu caracteristicile precizate mai sus, este necesar să știm și cum să-i alegem jucăriile. Dacă vrem ca acestea să fie adecvate mediului respectiv, nu este suficient să ținem cont numai de vârsta copilului, ci și de alte principii. Numai așa vom reuși să-i oferim copilului tot felul de beneficii, lăsându-l totodată să se bucure de tot felul de experiențe de învățare.
Iată ce reguli ar trebui să respectăm dacă vrem să alegem niște jucării adecvate metodei educaționale Montessori:
Încă din primii ani de viață ai copilului ar trebui să-i punem la dispoziție jucării din asemenea materiale, întrucât numai așa va avea parte de experiențe de învățare autentice. De pildă, folosind jucării din ceramică sau lemn, copilul va putea să le descopere mai bine la nivel senzorial, se va putea deprinde cu mișcări controlate, coordonate și totodată delicate. În plus, jucăriile din materiale naturale îl pot ajuta pe copil și să învețe mai ușor lucruri precum relația cauză-efect. De exemplu, dacă-i vom oferi castronele din sticlă și el va scăpa unul pe jos, va înțelege mai repede ce se întâmplă. Ori nu va avea parte de aceeași experiență dacă noi îi vom da castronele de plastic.
În concluzie, jucăriile ideale sunt cele confecționate din lemn, bumbac, ceramică, lână.
Pentru ca un copil să aibă ocazia să vină în contact direct cu lumea reală, ar trebui să-i punem la dispoziție lucruri din realitate sau cât mai apropiate de cele din realitate. Numai așa copilul va putea să învețe și să înțeleagă mai bine lumea înconjurătoare, putând să vină apoi propriile idei legate de cum ar putea interveni asupra acesteia.
Spre exemplu, putem să-i dăm copilului diverse alimente pentru jocurile de rol sau modele de jucării ce imită cât mai fidel ființe / obiecte din viața de zi cu zi.
Pentru ca un copil să nu se plictisească și să poată învăța mereu câte ceva nou, este necesar ca jucăriile să fie adecvate unui scop. În condițiile în care acesta evoluează și va ajunge să nu mai fie interesat de anumite jucării, este indicat să nu-i punem la dispoziție prea multe, ci să ne limităm la cele care-i vor stimula dobândirea unor abilități, în conformitate cu vârsta și stadiul său de dezvoltare.
Jucăriile trebuie să fie cât mai simple
Dacă vrem să ne asigurăm că al nostru copil va învăța lucruri concrete din utilizarea unei jucării, este nevoie ca aceasta să fie cât mai simplă. De exemplu, mai ales pentru copiii mai mici, este ideal să evitați jucăriile cu prea multe accesorii, întrucât acestea îi vor distrage de la experiența de învățare propriu-zisă. Din acest motiv, și capacitatea lor de concentrare nu va mai fi bine stimulată.
De aceea, înainte de a-i cumpăra copilului o jucărie, trebuie să ne gândim exact care este scopul ei. Spre exemplu, dacă niște cuburi sunt pentru construit, nu este necesar ca acestea să aibă pe ele tot felul de aplicații.
„Controlul erorii" face parte din procesul de învățare al copilului, așa că este nevoie să-i punem la dispoziție și jucării care să-i dea posibilitatea de a pune în practică acest principiu. Mai exact, „controlul erorii" se referă la existența unui anumit aspect al jucăriei respective, care-i poate sugera copilului faptul că nu a lucrat corect.
Conform metodei Montessori, să-i dăm ocazia copilului să se autocorecteze, fără a interveni noi, va avea beneficii precum: copilul se va concentra mai bine, va avea mai multă încredere în sine și va deveni mai perseverent, în condițiile în care va fi mai dornic să repete o anumită acțiune de mai multe ori, până îi va ieși totul bine.
Top 10 jucării Montessori
Dacă doriți să-i dați copilului oportunitatea de a beneficia de jucării care să respecte principiile explicate mai sus, puteți să apelați la oricare dintre variantele de jucării de mai jos. Adecvate atât celor mai micuți (începând de la 1 an), cât și celor mai măricei, acestea vor fi numai bune pentru ca ai voștri copii să dobândească abilități motrice și intelectuale, dar și să-și dezvolte creativitatea, răbdarea, perseverența. Pe toate le puteți găsi pe site-ul jucăriialtfel.ro.
Să vedem câteva exemple de astfel de jucării:
Antemergător cu păsări și blocuri geometrice
Odată ce copilul începe să meargă, va putea să exploreze orice loc din casă cu ajutorul acestui antemergător. Confecționat din lemn masiv, vopsit cu coloranți vegetali (pe bază de apă), acesta este reglabil pe înălțime, conține 2 păsări și 16 cuburi. Când este împins, păsările scot sunete, iar cuburile pot fi utilizate pentru tot felul de construcții.
Această jucărie îl poate ajuta pe copil să-și dezvolte abilitățile motrice (inclusiv coordonarea și echilibrul), în condițiile în care va experimenta împingerea, oprirea și controlul antemergătorului. În plus, blocurile din lemn vor stimula motricitatea fină și imaginația.
Nu în ultimul rând, copilul va avea ocazia să observe și să testeze culori, forme, dimensiuni și greutăți diferite.
Blocuri cu apă
Datorită acestei jucării, copiii vor avea ocazia să experimenteze ideea de a construi la un alt nivel. Astfel, setul de blocuri cu rama din lem masiv (acesta conține 6 blocuri, 3 în formă de pătrat și 3 în formă de semicerc, cu detalii acrilice și apă colorată) le vor da posibilitatea să observe nu numai comportamentul apei (prin înclinarea și agitarea blocurilor de lemn), dar și al culorilor (prin suprapunerea blocurilor, culorile primare se vor combina și vor crea culori secundare).
Folosind această jucărie, copiii vor putea să vină față în față cu o experiență similară vieții reale, mai exact comportamentul apei, combinarea culorilor, vor vedea forme și vor „testa" greutăți. Mai mult, setul de blocuri cu apă va contribui la dezvoltarea motricității fine și a gândirii creative a micuților noștri.
Blocuri cu forme îndrăznețe
Fabricate tot din lemn masiv, cu coloranți naturali (în set sunt 46 de piese, realizate în 11 tipuri de forme, 18 blocuri colorate și 28 natur) acestea au forme îndrăznețe și sunt adecvate pentru orice fel de construcții. Din acest motiv, copiii își vor putea pune imaginația la lucru pentru a realiza orice își doresc.
Totodată, setul de blocuri îndrăznețe le va copiilor posibilitatea să testeze forme, greutăți și să-și dezvolte motricitatea fină.
Blocurile senzoriale
Confecționate tot dintr-un material natural (lemnul), setul de blocuri senzorial îi va ajuta pe cei mici (începând chiar de la vârsta de 1 an) să-si dezvolte abilități vizuale și auditive, să experimenteze texturi, greutăți și culori.
Setul conține 9 blocuri senzoriale: 3 auditive, 3 vizuale și 3 pentru „testarea" texturilor.
Copiii vor putea să facă tot felul de construcții cu ajutorul lor, ceea ce le va stimula dezvoltarea imaginației și motricității fine.
Ceasul cu activități zilnice
Pentru copiii mai măricei (de la 4 ani în sus), va fi numai bine să începeți să-i învățați cum să-și stabilească singuri rutina zilnică.
În acest scop, oferiți-le un ceas vibrant din lem natur, cu carduri ce conțin activități zilnice (precum trezirea, spălatul pe dinți, masa de dimineața, plecarea la grădiniță/școală, cititul, timpul de joacă, timpul petrecut la televizor, baia și somnul). Acestea vor putea fi plasate pe marginile exterioare ale ceasului.
Datorită acestui ceas poți să-ți ajuți copilul să învețe calendarul activităților zilnice, să citească un ceas analogic și să realizeze de fapt ce înseamnă o anumită oră din zi.
Mai mult, ceasul vine și cu un set de carduri goale, pe care le poți umple tu cu ce activități ai vrea să-i mai prezinți copilului.
Construiește și echilibrează cactusul
Jucăria este confecționată tot din lemn și este colorată cu ajutorul coloranților vegetali.
Va fi potrivită pentru copiii de la 3 ani în sus, fiind ideală pentru organizarea unui joc de grup. Astfel, copiii (pot participa la joc și 4 copii) vor trebui ca, pe rând, să adauge câte o tulpină pe trunchiul „cactusului", dar acesta să nu se dărâme. Cel ce va dărâma primul „cactusul" va ieși din joc.
Scopul acestei jucării este să-i stimuleze pe cei mici să-și dezvolte gândirea logică, dându-le posibilitatea aplicării, în practică, al conceptului Montessori de „control al erorii". De asemenea, jucăria îi va ajuta pe cei mici să-și dezvolte coordonarea ochi-mână, motricitatea fină și să se familiarizeze cu relațiile spațiale.
Placa pentru sortare creativă
Este o jucărie fabricată din lemn, este destinată copiilor mai mari de 3 ani și constă într-un set format dintr-o placă, 50 de țepușe colorate în cinci culori diferite, trei planșe cu model.
Copiii pot asocia țepușele colorate completând planșele cu model sau pot, punându-și imaginația la treabă, să creeze propriile combinații, sortări, clasificări, numerotări, construcții.
Datorită acestei jucării, copiii se vor familiariza cu culorile de bază, vor înțelege mai ușor conceptul de poziție în spațiu, dar își vor îmbunătăți și dexteritatea, motricitatea fină, coordonarea ochi-mână.
Robot cu sentimente
Cu un design îndrăzneț, confecționat din lemn masiv, această jucărie se adresează tot copiilor mai mari de 3 ani.
Copiii vor adora să-și contruiască de fiecare dată un roboțel diferit. Acesta are 4 capete interschimbabile, ce exprimă diferite stări emoționale (furie, tristețe, uimire, fericire). În plus, capetele senzoriale oferă experiențe senzoriale inedite. De asemenea, picioarele robotului se pot înșuruba în două moduri, astfel încât acesta poate sta în picioare sau în șezut.
Când vor asambla robotul, copiii vor avea posibilitatea să-și dezvolte imaginația, dexteritatea, coordonarea ochi-mână. În același timp, vor învăța, datorită capetelor robotului, și formele geometrice de bază.
Nu în ultimul rând, micuții se vor obișnui să identifice și să înțeleagă diversitatea stărilor emoționale, atât în ceea ce-i privește pe ei, cât și pe cei din jur.
Șoricel de stivuit
Și acesta este construit din lemn (reciclat prin metode naturale, colorat natural), constă în 7 piese și un cap de șoricel, fiind numai bun și pentru „pitici" (începând de la 18 luni). Va fi atractiv pentru aceștia întrucât le va da posibilitatea să-l „stivuiască" așa cum vor, punându-le imaginația la încercare.
Având la dispoziție o asemenea jucărie, copiii vor învăța culorile, vor începe să compare dimensiunile și, nu în ultimul rând, își vor dezvolta simțul tactil, coordonarea ochi-mână și motricitatea fină.
Trenulețul distractiv
Este o jucărie cu un design atrăgător, ce are culori luminoase și este fabricată tot din lemn masiv.
Poți să-i dăruiești o asemenea jucărie unui copil mai mare de 1 an, ajutându-l să-și dezvolte coordonarea mână-ochi, să înceapă să înțeleagă relația cauză-efect, dar și să-și îmbunătățească motricitatea fină.
Ceea ce îl va încânta pe copil este că se poate juca fie cu tot trenulețul, trăgându-l, fie se poate juca cu vagoanele separate. În plus, în timp ce este tras, animalele din vagoane vor reda câte un efect diferit.
Voi știați până acum cât de utile pot fi jucăriile Montessori?
Surse:
www.education.com; www.vibrantwanderings.com