Ce rol joacă copiii în transmiterea COVID-19
Un număr mai mic de copii pare să fie infectat de coronavirus comparativ cu adulții, iar majoritatea, dacă prezintă simptome, le au sub forme ușoare. Însă întrebarea care stă pe buzele tuturor este dacă aceștia pot transmite virusul adulților? Două studii recente răspund afirmativ, oferind dovezi că este posibil; fără să dovedească clar acest lucru, au oferit rezultate consistente. Din acest motiv mulți epidemiologi sunt de părere că școlile ar trebui să rămână închise în continuare. În state precum Israel, Finlanda, Franța, Germania, Olanda și Marea Britanie școlile sunt închise și vor rămâne în continuare. Însă există state precum SUA, unde redeschiderea școlilor poate cauza un nou val epidemic.
Primul studiu, publicat în 29 aprilie revista Știință, a analizat date din Wuhan și Shanghai (China) și s-a descoperit că o treime dintre copii erau la fel de susceptibili pentru infectare ca și adulții. Însă după momentul redeschiderii școlilor, copiii au avut parte de aproximativ 3 ori mai multe contacte ca adulții și de 3 ori mai multe șanse să fie infectați. În baza acestor date, oamenii de știință au estimat că închiderea școlilor nu stopează în sine epidemia, ci poate reduce numărul de cazuri noi cu 40-60%, aplatizând curba epidemiologică. Marco Ajelli, epidemiolog specializat în matematică a observat în urma simulării matematice că “dacă sunt redeschise școlile, va fi observată o creștere în numărul de cazuri noi, exact ce nu este de dorit”. În cadrul acestui studiu cercetătorii au creat o matriță de contact de 636 persoane în Wuhan și 557 în Shanghai; au discutat cu fiecare persoană solicitând fiecăreia numărul de persoane cu care a intrat în contact în ziua precedentă (o persoană cu care a discutat mai mult de 3 cuvinte sau cu care a avut parte de minim o atingere fizică). Comparând datele din carantină cu un alt chestionar din 2018 s-a descoperit că numărul de contacte din timpul carantinei au scăzut cu un factor de 7 în Wuhan și 8 în Shanghai, ceea ce explică faptul că epidemia a putut fi ținută sub control prin izolare socială.
Al doilea studiu, condus de un grup de cercetători germani condus de virusologul Christian Drosten, este mai tranșant. Acesta a implicat aproximativ 60 000 copii și adulți și a descoperit că acei copii testați pozitiv au la fel de mult virus în organism ca și adulții, fiind astfel potențial la fel de contagioși. De asemenea, au fost analizați 47 copii infectați cu vârste între 1 și 11 ani; 15 dintre ei aveau și alte probleme de sănătate sau erau spitalizați, dar restul erau asimptomatici. Cei asimptomatici au prezentat o încărcătură virală la fel de mare sau chiar mai mare decât cei simptomatici sau adulții. Încărcătura virală a unei persoane este direct corelată cu gradul său de contagiozitate, subliniază Dr.Drosten, care nu recomandă redeschiderea grădinițelor și a școlilor.
Jeffrey Shaman, epidemiolog în cadrul Universității Columbia susține că, deși studiile nu oferă concluzii definitive, ar fi o prostie să fie redeschise școlile pornind de la ideea că nu sunt implicați copiii în transmitere.
Medicul epidemiolog Bill Hanage din cadrul Școlii de Sănătate Publică Harvard T.H.Chan a declarat că “presupunerile că nu sunt implicați copiii în epidemiologie deoarece nu prezintă forme grave de boală sunt exact genul de presupuneri pe care trebuie să le punem la îndoială în fța unei pandemii. Deoarece dacă este o presupunere greșită are consecințe de-a dreptul devastatoare.”
Există însă experți care sunt de părere că menținerea școlilor închise nu este doar o măsură lipsită de practică, ci poate chiar să dăuneze. Medicul epidemiolog din cadrul Școlii de Sănătate Publică Bloomberg a Universității Johns Hopkins, Jennifer Nuzzo, susține că decizia de redeschidere a școlilor nu se poate baza doar pe încercarea de a preveni transmiterea infecției și că este necesară o perspectivă de ansamblu, deoarece închiderea școlilor poate la un moment dat să dăuneze mai mult copiilor decât virusul în sine, care vor rămâne în urmă cu materia, fiind extrem de dificil celor care deja se confruntă cu probleme de învățare. Specialistul atrage atenția că un studiu olandez a concluzionat că “pacienții sub 20 de ani joacă un rol mult mai mic în răspândire decât adulții și vârstnicii.”
Sursa: www.nytimes.com