În contextul pandemiei, multe dintre măsurile de siguranță adoptate în ultimii ani au rămas în vigoare și au fost chiar extinse. Curățenia și igienizarea constantă a spațiilor comune au devenit priorități majore în grădinițe. Sălile de clasă, băile și locurile de joacă sunt igienizate zilnic, cu produse dezinfectante aprobate, iar aerisirea corespunzătoare a încăperilor este esențială pentru menținerea unui mediu sănătos.
De asemenea, multe grădinițe au continuat să utilizeze dispensere automate cu dezinfectant la intrările în săli, pentru a încuraja spălarea și dezinfectarea frecventă a mâinilor. La începutul fiecărei zile, copiilor le este verificată starea de sănătate prin controale rapide, cum ar fi măsurarea temperaturii, pentru a preveni răspândirea infecțiilor. Grădinițele private și de stat din România au depus eforturi suplimentare pentru a adapta facilitățile astfel încât să respecte distanțarea fizică între copii, inclusiv prin reamenajarea spațiilor comune și folosirea alternativă a sălilor de activități.
Un accent important a fost pus pe modernizarea mobilierului și a echipamentelor educaționale, astfel încât să fie cât mai sigure și ergonomice pentru copii. De asemenea, multe grădinițe au investit în crearea unor spații verzi, locuri de joacă în aer liber, cu scopul de a promova activitățile în natură și de a reduce timpul petrecut în spații închise, favorizând astfel dezvoltarea copiilor.
În multe cazuri, s-au adăugat și zone de activități creative sau ateliere, unde copiii pot desfășura activități precum pictura, modelajul sau activitățile de construit cu lego. Aceasta face parte dintr-un efort mai amplu de a stimula creativitatea și abilitățile motorii fine ale celor mici, într-un mediu care încurajează învățarea prin joc.
Pregătirea pentru noul an școlar a adus și schimbări în ceea ce privește curriculumul și metodele educaționale. Tot mai multe grădinițe adoptă metode educaționale alternative, precum pedagogia Montessori sau metoda Waldorf, care pun accent pe dezvoltarea individuală a copiilor, încurajând explorarea și creativitatea într-un mod natural și fără constrângeri. Aceste abordări au câștigat teren în România în ultimii ani, fiind apreciate de părinți pentru modul în care pun accent pe nevoile și ritmul de învățare al fiecărui copil.
Totodată, pentru a sprijini integrarea noilor tehnologii în educație, unele grădinițe au început să folosească pe lângă jucării, table interactive și aplicații educaționale care pot ajuta copiii să-și dezvolte abilități digitale de bază. În timp ce tehnologia nu este un element central în educația preșcolară, aceasta poate fi utilizată în mod eficient pentru a încuraja învățarea și explorarea într-un mod interactiv.
La începutul acestui an, grădinițele și părinții au investit în jocuri pentru copii care îmbină distracția cu educația, urmărind atât dezvoltarea abilităților cognitive, cât și cele fizice. Printre cele mai populare achiziții se numără le pentru copii care sunt interactive, cum ar fi puzzle-uri 3D și seturi de construcție magnetice, care stimulează gândirea logică și creativitatea. De asemenea, au fost cumpărate și jocuri pentru copii care se joacă în echipă, precum mingi de diferite mărimi, menite să încurajeze cooperarea și mișcarea. Aceste jocuri pentru copii sunt alese nu doar pentru divertisment, ci și pentru a sprijini învățarea prin joc și a dezvolta abilitățile sociale și motorii ale copiilor.
Educatorii joacă un rol esențial în succesul grădiniței, iar pregătirea lor continuă este crucială pentru a putea răspunde nevoilor diverse ale copiilor. În acest sens, multe grădinițe au organizat cursuri de formare și perfecționare pentru cadrele lor didactice, acoperind subiecte precum dezvoltarea abilităților emoționale la copii, noile tehnologii educaționale, dar și metode de gestionare ale atacurilor de panică ale copiilor și de sprijin emoțional.