I. Cuvinte greu de pronunțat datorită unui anumit sunet
Conform specialiștilor, între 3 și 6 ani copilul trebuie să aibă toate sunetele însușite și să poată pronunța fără prea mari dificultăți diverse cuvinte.
Cu toate acestea, sunt sunete care le pot pune probleme de pronunțare copiilor, în special din cauza faptului că părți ale aparatului fono-articulator (format din: plamâni, laringe, glotă, epiglotă, faringe, cavitățile suprala-
ringiene: cavitatea bucală și cea nazală și din organele articulatorii propriu-zise: limba, valul palatin,
palatul dur, zona alveolară, dinții, maxilarul inferior, buzele) sau auzul fonematic (capacitatea de a distinge corect sunetele auzite) pot fi încă incomplet dezvoltate.
Să vedem ce cuvinte sunt mai greu de pronunțat datorită unui sunet anume:
1. Cuvinte ce încep cu „R"- Dificultatea apare în special în cazul cuvintelor formate din mai multe silabe, care îl conțin pe „r" în mai multe poziții.
Nu vă îngrijorați, ci încercați să exersați, pronunțând la început împreună, cuvinte precum:
• „răcoare"
• „revedere"
• „rar"
• „respiră"
• „ramură"
• „cărare"
• „durere"
Citește și: Limbajul copiilor de la 1 la 3 ani: semne de alarma pentru parinti
2. Cuvinte ce conțin „S"
Într-o primă fază va trebui să te asiguri că micuțul știe cum să-l pronunțe pe „S”. Pentru aceasta, mergeți în fața unei oglinzi în care micuțul să se poată vedea clar. Explică-i următoarele: „buzele ușor deschize, cu colțurile retrase în părți, ca și cum zâmbim. Ținem dinții ușor întredeschiși. Odată cu pronunțarea sunetului „S" se emite un aer rece. Ținem dosul mâinii în dreptul gurii, fără a o atinge, pentru a simți aerul”. De asemenea, mergeți în fața unui oglinzi și spune-i să nu-și scoată vârful limbii printre dinți.
Încercați să pronunțați cuvinte scurte:
• „sac"
• „set"
• „sus" etc.
Treceți la cuvinte polisilabice:
• „săniuță"
• „sâmbure"
• „salopetă"
• „supărat"
• „sirenă".
Nu uitați nici de alte cuvinte polisilabice, în care „S" apare de două ori:
• „sănătos"
• „scrisoare"
• „sosit"
• „somnoros"
3. Cuvinte în care apare sunetul „Ș"
La fel ca și pentru „S", exersați mai întâi în fața oglinzii, având grijă să observați ce se întâmplă în timpul emisiei.
Treceți apoi la pronunțarea lui „Ș" din cuvinte monosilabice și bisilabice. Exemple:
• „șah"
• „șef"
• „șină"
• „șofer"
• „șervet"
• „șarpe"
Repetați ulterior și câteva cuvinte polisilabice:
• „șopârlă"
• „șifonier"
• „șuieră"
• „șuviță"
4. Cuvinte ce conțin sunetul „Z"
Copilului îi va fi mai ușor să pronunțe cuvinte cu acest sunet dacă la început îi vei explica modul în care trebuie rostit „Z-ul". Astfel, îi poți spune: „zâmbim, cu dinții ușor apropiați și încercăm să imităm sunetul albinuței („zum-zum") sau pe cel al muștelor („bâzz")”.
Abia după acest demers este bine să începeți să pronunțați niște cuvinte monosilabice, ce încep cu „Z":
• „zar"
• „zid"
• „zor"
• „zic"
• „zimți"
Dacă micuțul se descurcă ușor cu acestea, puteți trece la cuvinte mai lungi, de tipul:
• „zăpadă"
• „pupăză"
• „zidar"
• „poezie"
• „zglobiu" etc.
II. Cuvinte greu de pronunțat datorită existenței unor grupuri de sunete sau a unor combinații de sunete
Ca modalitate de a-l ajuta pe copil să pronunțe sunetele aflate în componența diferitelor cuvinte, dar și să-și dezvolte acuitatea auditivă menită să-i ușureze pronunțarea corectă a acestora, puteți recurge inclusiv la jocuri. Iată un exemplu:
1. Pronunțarea corectă a unor onomatopee, în care se află sunetele „c" și „r", în combinații:
Organizați următorul joc:
• Micuțul (spune-i că este o pasăre) se va așeza pe un scaun și își va imagina că acesta este un copac.
• Tu vei fi o mașină și vei spune: „ttrr-trr-trr".
• Când va auzi sunetul mașinii, copilul va trebui să se ridice de pe scaun și să spună „cirip-cirip".
• Faceți și schimb de roluri
2. Exersați onomatopee pentru sunetele „l" și „r", în combinații.
Pur și simplu îi vei spune copilului cum se face/cum face (un anumit obiect, un animal etc.), arătându-i și niște imagini:
• pentru senzația de frig (brrr)
• pentru mârâit (mrrr)
• motorul va face „brrum"
• rața face „lipa-lipa"
• clopoțelul face „cling-clang".
3. Cuvinte ce conțin sunetele „ce", „ci"
Începeți cu pronunțarea unor cuvinte scurte, precum:
• „cerc"
• „circ"
• „ceapă"
• „cină"
Treceți și la pronunțarea unora mai lungi:
• „cerceta"
• „cetaceu"
• „ciocolată"
• „cimpanzeu" etc.
4. Cuvinte ce conțin sunetele „ge", „gi"
De obicei, în aceste caz, mai dificil de pronunțat vor fi cuvintele în care aceste sunete apar de două ori.
De aceea, nu ezitați să exersați cuvinte precum:
• „gingie"
• George
• Georgeta
• Gigi
5. Cuvinte ce au în componență grupuri de consoane consecutive, așezate în silabe diferite sau în aceeași silabă.
De exemplu, rugați-l pe copil să pronunțe cuvinte cu silabele „stra"/ „stră" și „dra"/„dră":
• „strat"
• „străduță"
• „strămoș"
• „dragă"
• "drajeuri"
• „drăguț"
• „drăgălășenie".
Voi ați făcut până acum exerciții de vorbire, în care să-l puneți pe copil să exerseze cuvinte mai greu de pronunțat?
Citește și: 10 Jocuri pentru a dezvolta pronuntia si articularea cuvintelor la copil
Surse:
www.blog.pentru-copii.net; www.copilarie.weebly.com; www.logopedics.info; www.moodle.ro; www.scribd.com/doc/