1. "Realizam constructii/ obiecte din carti de joc"
Folosirea cartilor de joc pe post de "material" de constructii nu numai ca il va amuza pe copil, dar il va ajuta si sa devina mai indemanatic.
Incepeti cu lucruri simple. Spre exemplu, un cort este usor de facut si, in plus, poate fi usor transformat intr-o cladire rectagulara. Copilul va reusi sa-si dea seama in ce fel trebuie sa aseze cartile de joc ca sa nu se rastoarne: le va suprapune sau le va alatura.
Dupa ce micutul s-a obisnuit, il poti ajuta sa obtina cladiri cu etaj. De asemenea, daca ai un copil mai maricel (peste 5 ani), il poti invata sa faca o minge din carti de joc.
2."Animalele"
Fiecare participant isi va lua numele unui animal (cu cat este mai lung acesta, cu atat mai bine). Cartile de joc vor fi asezate cu fata in jos si fiecare va primi cate un mic teanc.
Pe rand, jucatorii vor lua din propria gramada de carti cate una si o vor intoarce cu fata la ceilalti. In cazul in care doi jucatori intorc acelasi tip de carte de joc, vor trebui sa se intreaca astfel: amandoi vor striga, de trei ori, numele animalului pe care il reprezinta. Cine va reusi sa faca cel mai repede acest lucru, acela va putea lua si teancul de carti al celui ce a fost invins. Castigatorul final va fi cel ce a acumulat cel mai mare numar de carti.
Acest joc simplu va contribui la dezvoltarea atentiei si capacitatii de concentrare a copilului tau.
3. "Razboi"
Iata si un joc deja devenit clasic, pentru care este suficienta prezenta a 2 jucatori.
Cartile se impart in mod egal intre cei doi, care nu au voie sa se uite la ele. Amandoi vor lua prima carte din propriul teanc, o vor intoarce pe fata si o vor pune la jumatatea suprafetei de joc, in dreptul celuilalt. Cine va avea cea mai valoroasa carte o va lua si pe cea a "adversarului" si o va adauga la teancul sau.
Se va juca asa pana cand se vor nimeri doua carti cu aceeasi valoare (de exemplu, doi de sapte), ce vor fi puse la un loc. Atunci se va ajunge la ceea ce se numeste "razboi". Pentru a continua, ambii jucatori vor lua doua noi carti si vor pune una dintre ele (cu fata in jos) in varful celei pe care deja au pus-o la jumatatea suprafetei de joc, iar pe cealalta o vor intoarce cu fata in sus. Oricine va pune deoparte cele mai valoroase carti le va castiga si pe ale "adversarului". Invingatorul este cel ce colecteaza toate cartile.
Este un joc adresat copiilor mai mari (peste 5 ani), util in dezvoltarea capacitatii de concentrare si de respectare a regulilor.
4. "Opt-urile nebunatice"
Se vor reuni 2 pana la 4 participanti.
In cazul unui joc in doi, fiecare va primi cate 7 carti. Pentru un joc in 3 sau in 4, fiecare va avea cate 5 carti. Restul cartilor (se va lua in calcul un set cu 52 de carti) vor fi asezate intr-o gramada, cu prima cartea de deasupra pusa alaturi. Acestea reprezinta cartile ce au fost date deoparte.
Jucatorul aflat in stanga teancului isi va da una dintre carti pentru a vedea daca aceasta se potriveste sau nu cu cartea pusa separat (in afara teancului). Spre exemplu, daca este o carte de joc cu cinci inimi, el va putea juca pentru carti cu inima sau cu cifra 5. Daca nu va avea o carte potrivita, va continua sa-si dea si urmatoarele carti, pana cand o va gasi pe cea adecvata.
Toate 8-urile sunt valoroase. Ele ar putea inlocui orice alta carte.
Urmatorul jucator va trebui sa-si potriveasca propriile carti cu numarul desemnat a fi inlocuit de o carte cu 8.
Jocul va continua pana cand participantii vor reusi sa gaseasca perechi pentru toate cartile din gramada ce fost pusa separat la inceput. Cel ce isi va folosi toate cartile va castiga.
Ca si cele de mai sus, si acest joc va contribui la imbunatatirea atentiei si il va invata pe copil sa devina rabdator.
5. "Imi ruinez partenerul"
Va fi necesar un numar de 2 pana la 6 jucatori, cu varsta mai mare de 5 ani. Pentru 2 sau 3, se va utiliza un set de 52 de carti de joc. Pentru mai multi, se vor folosi doua seturi.
Cartile vor fi impartite tuturor, pana la ultima. Nu conteaza faptul ca unii participantii vor avea mai multe carti decat altii. Fiecare isi va pune cartile intr-un teanc, asezandu-le cu fata in jos si nu se va uita la ele.
Primul jucator isi va lua una din carti si o va pune in mijlocul suprafetei de joc, cu fata in sus. Dupa aceea jocul se va desfasura in sensul acelor de ceasornic, fiecare adaugand teancului din mijloc cate o carte, pana ce unul dintre ei va nimeri un as, un valet, un rege sau o regina. Cel ce pune in joc una dintre aceste carti ii poate cere si alte carti urmatorului jucator, ca de exemplu: "Asul valoreaza patru carti, regele trei, regina doua si valetul una". Acestea vor fi adaugate gramezii de carti din mijloc. Jocul va continua pana ce "plata" se va putea face fara asi. Se va proceda la fel pentru fiecare jucator.
Castiga cel ce isi va folosi toate cartile pe care le are la dispozitie.
6. "Mergi la pescuit!"
Poate fi jucat in 2, incepand de la varsta de 4 ani. Initial se va lua un set obisnuit de carti (cu 52 de carti).
Obiectivul jocului este sa se formeze grupuri de cate patru carti, in functie de valoarea acestora. Astfel, se pot lua carti de la partenerul de joc doar spunandu-i, de exemplu, "Te rog sa imi dai 4 Asi".
Pentru a putea solicita carti, fiecare trebuie sa aiba cel putin o carte. Daca soliciti si primesti carti, vei relua acest demers.
In cazul in care decizi sa schimbi valoarea cartilor pe care le soliciti, celalalt jucator iti va spune: "Mergi la pescuit". Acest lucru inseamna ca va trebui sa incerci sa-ti cauti cartile dorite in teancul de carti ramase.
Va invinge cel ce isi va forma cat mai multe seturi de cate 4 carti de joc.
7. "In viteza"
Se vor utiliza cate 26 de carti pentru fiecare (este vorba de 2 jucatori). Doua dintre ele vor fi asezate separat, cu fata in jos. Urmeaza ca acestea sa fie ulterior mutate intr-un set de alte 5, puse tot cu fata in jos.
Jucatorii vor primi cate 5 carti, iar restul vor fi puse intr-un teanc. Cand jocul incepe, fiecare isi va lua cartile in mana (acestea vor fi asezate intre palmele suprapuse). Scopul este sa reuseasca sa strecoare una din cartile sale, de o valoare mai mica sau mai mare decat prima carte din teanc, intre cartile de acolo. Spre exemplu, o carte cu cifra 6 va trebui pusa intre 5 si 7.
Va castiga cel ce va reusi sa-si foloseasca toate cartile si sa formeze cat mai repede perechi de valori diferite.
8."Purcel- PIG''
Va fi un joc ce va reusi sa amuze intreaga familie. Se va proceda astfel: daca vor fi 3 jucatori, se vor da la o parte cartile cu cifra 3, asii si reginele. Restul se vor aseza separat.
Cartile vor fi imprastiate si impartite jucatorilor (la intamplare). Finalitatea va fi sa se formeze seturi de cate 4 carti de acelasi fel.
Dupa ce toti participantii au primit carti, fiecare isi va da la o parte (in stanga sa) cartea pe care nu o doreste. Daca unul dintre ei va reusi sa formeze grupul de cate 4, va trebui, in tacere, sa-si puna degetul aratator pe nas. Cand ceilalti vor observa acest lucru, vor avea "misiunea'' sa procedeze la fel.
Ultimul care-si va atinge degetul de nas va primi de la ceilalti un "P". Cel ce pierde jocul este insa cine va primi toate trei literele: "P", "I" si "G".
9. "Pastreaza Asii"
Jocul se poate juca in 3, 4 sau chiar mai multi participanti. Acestia vor primi cate o carte. Desi va fi asezata cu fata in jos, vor avea voie sa se uite la ea. Obiectivul jocului este sa nu ramai cu cartea cu cea mai mica valoare.
Dupa impartirea cartilor, fiecare va decide daca isi pastreaza cartea sau daca o va da jucatorului aflat in stanga sa. In situatia in care detii un as sau alta carte cu valoare mare, vei dori sa o pastrezi. Daca detii una cu valoare mai mica, vei vrea sa faci schimb cu cel din stanga ta.
Jucatorul aflat in stanga celui ce a impartit cartile poate incepe jocul sau chiar poate face schimb cu urmatorii. In plus, poate sa renunte de tot la o anumita carte si sa-si ia alta in loc.
Cand un jucator are un As, va trebui sa-l pastreze indiferent de ceea ce vor face ceilalti.
De asemenea, pentru ca jocul sa fie mai interesant, fiecare jucator poate primi un numar de vieti, iar cel ce le pierde pe toate (nu reuseste sa aiba Asi) va pierde.
10. "Truc simplu cu carti de joc"
Sa-l inveti pe copil sa faca trucuri cu carti de joc este o buna modalitate de a-i stimula dezvoltarea cognitiva.
Nu veti avea nevoie decat de un set de carti de joc. Veti proceda astfel:
• Fara sa-ti misti gura pentru a arata ca numeri, numara 20 de carti din varful pachetului si pune alte 20 in fata ta. Vei obtine astfel doua teancuri.
• Ofera-i celui ce te priveste jumatate din primul teanc (cel din varful pachetului). Roaga-l sa-si aleaga o carte si sa o tina minte.
• Spune-i sa ti-o dea inapoi.
• Ascunde-o intre celelalte 20 de carti puse in teanc la inceput.
• Suprapune cele doua teancuri de carti de joc.
• Intoarce cartile cu fata la tine, astfel incat sa le vezi pe toae.
• Numare-le de la capatul teancului pana cand ajungi la cea cu numarul 21 (aceasta este cartea "spectatorului"). Intreaba-l apoi: "Aceasta e cumva cartea ta?"
Iata si cele mai importante "secrete" ale acestui truc:
• sa numeri exact este foarte important
• numara numai in gand
• cand separi prima data cartile, ai grija sa pari ca doar "tai" cartile respective.
Surse:
http://www.activityvillage.co.uk./beggar-my-neighbour
http://www.ehow.com/list_6735277 2-player-card-games-kids.html
http://www.ehow.com/info_7913010 kids-cards-games.html
http://entertainment.howstuffworks.com/leisure/traditional-games/10-family-friendly-card-games
http://kidspirit.oregonstate.edu/5-fun-card-games-rex
http://www.kidspot.com/au/kids-activities-and-games/Party-games+7/Easy-card-trick+11824.htm
http://todaysparent.com/family/activities/10-kid-friendly-card-games/
Bennett Ruth, Bennett Steven, Inchide televizorul! 365 de jocuri pentru copilul dumneavoastra in locul privitului la televizor - Idei practice pentru parinti, Ed. Hiparion&Alexandra, 1998
Surse poze:
http://img.wonderhowto.com/
http://greatmomentsinparenting.com/