- I. Primele "lectii de disciplina": idei de jocuri pentru "pitici" (de la 0 la 2 ani/2 ani si jumatate)
- I.1."Marioneta scutecel"
- I.2. "Cutiuta care ma tine ocupat "
- I.3."Ascunde si gaseste"
- I.4. "Lingurita la schimb"
- I.5."Ma joc si invat sa folosesc olita"
- I.6. "Cortul din dormitor"
- II. Ma joc si invat sa fiu disciplinat - sugestii de jocuri pentru prescolari
- II.1. "Micul ajutor al mamei"
- II.2. "Invat sa ma imbrac alaturi de jucaria preferata"
- II.3. "Ne intrecem in a fi ordonati"
- II.4. "Unde sta ascunsa vocea?"
I. Primele "lectii de disciplina": idei de jocuri pentru "pitici" (de la 0 la 2 ani/2 ani si jumatate)
Inca din primele luni de viata ale copilului, este nevoie sa-i creezi un mediu sigur, in care sa deprinda anumite rutine ce-i vor asigura trecerea de la stadiul de dezvoltare senzoriala catre stadiul dezvoltarii cognitive.Specialistii ne spun ca, pana in jurul varstei de doi ani, nu putem sa "ne disciplinam" copilul in sensul clasic al cuvantului" (intrucat nu poate inca sa distinga ceea de este corect de ceea ce este gresit ), ci doar sa-l familiarizam cu cateva deprinderi de baza, printre care: sa se hraneasca singur, sa stea linistit cand este schimbat sau imbracat, sa foloseasca olita, sa nu puna manuta pe obiecte periculoase sau care nu fac parte dintre jucariile sale sau sa doarma in camera sa.
Intrucat jocul este activitatea nelipsita din viata puiului tau, iata cateva activitati pe care le-ati putea desfasura pentru a-l obisnui cu cele enumerate mai sus:
I.1."Marioneta scutecel"
Daca te numeri printre mamicile pentru care schimbarea scutecului provoaca multa agitatie, incearca urmatorul joc: ia un scutec nou si puneti-l pe cap, pe umar sau ascunde-l la spate, spunand: "Unde este scutecelul? Nu-l gasesc?". De asemenea, poti sa adopti vocea unui personaj imaginar ("Domnul Scutecel") si sa vorbesti cu copilul: "Buna.... (spune numele copilului tau). Ma cheama Domnul Scutecel si am venit sa vad ce mai faci".
Nu uita sa zambesti permanent, precum si sa mangai burtica sau piciorusele copilului, in timp ce il schimbi. Vei reusi sa-i distragi atentia, amuzandu-l totodata. Repetand acest joc, vei observa ca cel mic va incepe sa perceapa schimbatul ca pe ceva firesc si, incet-incet, va sta linistit.
I.2. "Cutiuta care ma tine ocupat "
Cam de pe la 9-12 luni, pe masura ce copilul progreseaza tot mai mult, atat in planul dezvoltarii motorii, cat si al celei cognitive, devine foarte curios sa descopere obiectele din jurul sau. Este atras mai ales de cele din casa, pe care le prefera adesea in locul propriilor jucarii.
Ce poti face in cazul in care micutul le da la o parte, aruncandu-le cat colo si nu se linisteste pana cand nu are in manuta, de exemplu, telecomanda de la televizor? Sa-i smulgi pur si simplu obiectul respectiv nu este o solutie. Mai degraba, ia-i-l incet din mana si spune-i pe un ton calm: "Dragul meu/Draga mea, telecomanda nu este o jucarie. Nu te pot lasa sa te joci cu ea". Ofera-i imediat o alternativa cat mai atractiva, cum ar fi, de exemplu, asa-numita "cutiuta ocupata". Aceasta poate fi orice cutie sau cos plin cu materiale (jucarii de lemn, capace, mingiute, batistute de panza, instrumente muzicale de jucarie etc.), pe care copilul le poate folosi in mod independent.
Nu numai ca il vei stimula sa-si imbunatateasca motricitatea fina si indemanarea, dar expertii in psihologia infantila considera ca va incepe sa invete si cum "sa accepte un substitut atunci cand prima sa alegere este in afara limitelor permise".
I.3."Ascunde si gaseste"
Cu certitudine ca te-ai aflat macar o data in situatia de a nu o scoate la capat cu imbracatul micutului tau. Pentru a-ti fi mai usor, iar copilul sa inceapa sa accepte ca imbracatul este nelipsit din viata de zi cu zi, iti propunem un joc foarte simplu.
Mai intai, asigura-te ca nu este agitat si din alte motive (ii este foame, este obosit etc.). Alege apoi niste hainute care se imbraca usor (sa fie mai largute, din materiale usoare) si spune-i : "Unde e manuta lui... (numele copilului)? Cred ca s-a ascuns undeva". Intre timp, fii rapida si introdu-i manutele in manecute. Adauga indata si: "Iat-o, aici este!", in timp ce scoti manutele. Continua la fel si cu alte hainute (pantalonasi, rochita s.a.), zambeste permanent si nu uita sa-l lauzi: "Bravo, mami, ne imbracam ca fetitele/ baieteii mari!"
I.4. "Lingurita la schimb"
Incepand cu varsta de 9 luni, copilul devine tot mai interesat sa se hraneasca singur. Trebuie sa stim insa ca nu a dobandit pe deplin acele abilitati (este vorba despre asa-numita "apucare sub forma de penseta": sa-si foloseasca degetul mare si pe cel aratator pentru a apuca obiecte mici) ce-i permit sa desfasoare de unul singur aceasta activitate.
Pentru a-l ajuta sa deprinda aceasta noua miscare, dar si pentru a evita cat mai mult situatia in care cel mic refuza sa manance atunci cand ii dai in gurita, poti apela la un truc foarte la indemana: aseaza-ti copilul pe scaunelul de luat masa si ofera-i o lingurita de plastic cat mai atractiva. Intre timp, da-i sa manance, iar el va fi preocupat sa se joace cu noul obiect. De asemenea, il poti lasa chiar pe el sa-ti dea el sa mananci cu lingurita. Va fi amuzant pentru amandoi, iar copilul va fi tentat sa se hraneasca singur, "manuind" tot mai bine lingurita.
I.5."Ma joc si invat sa folosesc olita"
Inainte de a incepe sa-ti inveti copilul sa utilizeze olita, urmareste cateva "indicii", care-ti vor arata daca este sau inca nu este pregatit pentru acest demers: nu se simte in largul sau cand scutecul este ud sau murdar; incearca sa si-l scoata singur/a atunci cand simte disconfort; este interesat/a sa se tina dupa cineva atunci cand merge la toaleta.
In momentul in care crezi ca cel mic este pregatit, va puteti juca urmand "un antrenament pentru folosirea olitei", propus de psihologii americani Azrin si Foxx.
Intr-o prima faza, alegeti un loc confortabil, o olita atractiva pentru copil, o papusa cu scutecel ce poate fi scos cu usurinta, o olita de jucarie, o cana de jucarie, un castronel, ceva de mancat si de baut.
Aseaza copilul pe olita. Pune alaturi papusa pe olita si da-i sa bea ceva. Explica-i copilului ca, dupa ce bea, papusica va face pipi. Da jos scutecelul papusii, asteapta putin si laud-o pentru ca a folosit olita. Prefa-te ca duci olita la baie si papusa trebuie "sa se spele" pe maini. Intre timp, da-i si copilului putina apa, ceai sau suc natural.
Repetati demersul de mai multe ori, incurajandu-ti copilul sa se joace cu papusa. Exersati impreuna scoaterea scutecelului, asezarea pe olita si continuarea rutinei. Dupa aceea, reia toti "pasii" cu copilul, ajutandu-l sa perceapa utilizarea olitei ca pe un lucru firesc. Va trebui sa ai rabdare, dar vei observa ca, treptat, copilul va fi dornic sa imite comportamentul papusii, invatand prin imitatie.
I.6. "Cortul din dormitor"
Pe masura ce copilul devine tot mai independent si cunoaste tot mai multe lucruri din universul apropiat, este necesar sa-l inveti sa doarma singur, in camera sa. Nu va usor, avand in vedere ca micutul este inca deosebit de atasat de voi, dar, cu rabdare si putina ingeniozitate, vei reusi sa-l convingi sa doarma in propria camera.
Pentru ca trecerea de la a dormi in camera parintilor la a dormi in alta camera sa nu fie prea brusca, apeleaza la un cort pentru copii. Este imposibil ca puiul tau sa nu fie atras de el, cu atat mai mult cu cat acolo va gasi pernute, o paturica si jucariile preferate.
Initial vei aseza cortul langa patul vostru si ii veti explica ca are voie sa doarma in camera voastra cu conditia sa doarma in cort. Dupa ce observati ca s-a obisnuit, veti muta cortul in dormitorul sau. Lasa-l sa-si adauge si alte jucarii sau obiecte, astfel incat sa se simta in siguranta si sa-si doreasca sa doarma acolo.
La un moment dat, va incepe sa-si mute jucariile din cort in patut. Totusi, nu va dormi de la inceput in patut. Cu timpul insa, se va satura sa-si tot mute lucrurile si va ramane in patut alaturi de pernute si jucarii.
II. Ma joc si invat sa fiu disciplinat - sugestii de jocuri pentru prescolari
Incepand cu varsta de 3 ani, copilul face mari progrese atat in ceea ce priveste dezvoltarea limbajului, cat si in privinta intelegerii universului apropiat. De aceea, este timpul potrivit sa-l invatam sa-si "ordoneze" acest univers. Cum putem face acest lucru? Il ajutam, prin intermediul jocului, sa se familiarizeze cu o serie de aspecte de viata pratica (de exemplu: sa se imbrace singur, sa-si puna lucrurile la loc, sa ajute la mici treburi casnice etc.)..
Nu in ultimul rand, in contextul in care, pe fondul intensificarii dorintei de independenta, copilul va deveni capabil sa spuna "Nu", va trebui sa-l invatam sa accepte el insusi un "Nu" de la ceilalti, dar si sa-si exprime clar dorintele, fara a apela la mici "santajuri" sentimentale.
II.1. "Micul ajutor al mamei"
Intrucat copiii sunt fascinati de obiectele din casa, profita si invata-l sa te ajute la diferite treburi, cum ar fi: sa puneti lucrurile la loc, sa spalati pe jos, sa puneti rufe la spalat, sa pregatiti masa etc. De asemenea, tine cont de faptul ca va fi foarte incantat sa-i zici ca este "ajutorul tau" si te va ajuta, mai ales daca este vorba despre lucrurile sale.
Nu va fi complicat sa-l indemni sa faceti ordine in jucarii, spunandu-i, pe un ton vesel: "X" (numele copilului) este ajutorul mamei si strange jucariile. Impreuna cu mami le va pune in cos/ in cutie/ pe raft". Pentru a-l antrena si mai mult in aceasta activitate, indica-i clar care sunt jucariile ce trebuie puse la locul lor si roaga-l sa le adune repede.
Treptat, fiind atat de satisfacut ca este "ajutorul" tau , este posibil sa ai supriza sa vezi ca va face ordine chiar printre lucrurile tale sau ale lui tati.
II.2. "Invat sa ma imbrac alaturi de jucaria preferata"
Micutul tau este deja la gradinita sau mai are putin pana atunci, asa ca a venit vremea sa invete sa se imbrace singur.
O varianta care in mod sigur nu ii va displacea va fi sa invete, mai intai, sa-si imbrace jucaria preferata. Alegeti una mai mare, preferabil un ursulet sau o papusa. Incepeti prin a-i face tu o "demonstratie": pune-i jucariei o bluza/un puloveras (arata-i cum sa le bage pe cap si pe maneci) si o fustita sau pantalonasi. Daca este mai marisor (are peste 4 ani), ii poti arata si cum sa incheie un fermoar sau niste capse.
Implicandu-l intr-o asemenea activitate nu numai ca va percepe imbracatul ca pe o joaca, dar va invata si miscarile de baza pentru a-i fi usor sa se imbrace fara a-ti cere ajutorul.
II.3. "Ne intrecem in a fi ordonati"
Se intampla adesea ca cei mici sa refuze sa-si stranga hainele de pe jos dupa ce se dezbraca. Pentru a evita cat mai mult o astfel de situatie, ii poti propune copilului un fel de intrecere.
Spre exemplu, fara a insista si fara a oferi explicatii, pune un cos de rufe in mijlocul incaperii si spune: "Cat de repede putem aduna hainutele ca sa le punem in cosuletul lor?". Micutul va fi incantat sa se "intreaca" pentru a duce hainele in cos si se va obisnui sa nu le mai lase pe jos.
II.4. "Unde sta ascunsa vocea?"
Psihologii ne sfatuiesc, atunci cand copilul nostru se smiorcaie, sa incercam sa ne punem in locul lui. De cele mai multe ori, cand fac acest lucru, copiii se simt lipsiti de putere. Sa-i certam sau sa-i ignoram le va intari aceasta stare. Din contra, daca suntem calme si le spunem, pe un ton ferm, ca vrem sa le auzim vocea asa cum este ea, le vom oferi incredere, siguranta. In plus, daca vom adopta si o atitudine ludica, ne vor creste sansele de succes.
Astfel, in situatia in care cel mic se smiorcaie cand vrea ceva, ii poti spune: "Nu te aud bine. Ma intreb unde s-a ascuns vocea ta". Arata-i copilului ca ai incredere ca isi va putea folosi vocea obisnuita, mai puternica: "Hei, unde s-a ascuns vocea ta puternica? Era aici acum o clipa. Imi place vocea ta asa cum este ea! Te voi ajuta sa o regasesti. Lasa-ma sa ma uit dupa ea. O fi pe sub scaun? Sau pe sub usa?". Copilul va uita treptat de suparare si se va lasa "antrenat" in "cautarea" vocii.
Cat de curand, vei auzi vocea obisnuita a copilului si vei adauga: "Asa!Deci ai gasit-o! Acum imi poti spune inca o data de ce ai nevoie".
Printr-un astfel de joc, iti vei ajuta copilul sa aiba incredere in el si in tine si sa inteleaga ca nu este nevoie sa se smiorcaie pentru a obtine ceea ce isi doreste.
Surse:
http://www.ahaparenting.com/ages-stages/preschoolers/Life-Preschooler/pre-empt-whining
http://www.babycenter.ca/x565670/why-wont-my-toddler-eat-with-a-spoon
http://www.babycenter.com/400_how-can-i-teach-my-toddler-to-clean-up-after-herself_500794_0.bc
http://www.kidspot.com.au/Toddler-Development-Toilet-training-made-easy+3589+26+article.htm
http://lemonlimeadventures.com/10-baby-busy-box-ideas/
http://main.zerotothree.org/site/PageServer?pagename=ter_key_social_selfcontrol
http://www.parenting.com/gallery/teaching-kids-to-dress-themselves
http://www.parenting.com/article/5-discipline-tricks-for-babies
http://www.parents.com/baby/development/behavioral/positive-discipline-tactics/
http://pregnancy.about.com/od/caringforyourbaby/a/diaperbattles.htm
http://www.psychologytoday.com/blog/resolution-not-conflict/201202/three-ways-use-play-get-kids-behave
http://thestir.cafemom.com/toddler/167030/6_tricks_to_getting_your
Surse poze:
http://projectnursery.com/
http://2.bp.blogspot.com/
http://everydaymomdotcom.files.wordpress.com/
http://www.freewebs.com/
http://images.agoramedia.com/
http://parentables.howstuffworks.com/
http://cdn2-b.examiner.com/sites/