1. "Gradina Zoologica de acasa''
Daca micutul tau are o colectie impresionanta de animale de plus, este foarte simplu sa "deschideti" un "Zoo" chiar in casa voastra.
Sortati mai intai animalutele, punandu-le pe categorii (de exemplu: purcelusii, iepurasii si vacuta la animale domestice foca si balena la animale din mari si oceane etc.). Le puteti aseza pe un covoras, pe o paturica sau chiar intr-un patut. De asemenea, nu uitati sa le construiti si habitatul. Ca exemplu, aduce-ti un castron cu apa pe care-l veti aseza in dreptul animalelor marine sau, cu ajutorul unei bucati de carton/hartie maro, puteti pregati o "baltoaca de noroi" pentru purcelusi. Dupa ce veti termina, faceti o "vizita" la "Zoo", discutand diverse aspecte legate de animalele respective.
2. "Am coada, blana, aripi..."
Pentru a-l familiariza pe copil cu cele mai importante caracteristici ale animalelor, faceti rost de cat mai multe imagini cu acestea. Decupati-le/ printati-le si puneti-le la un loc.
Formati un mic grup de jucatori (3-4). Precizeaza-le copiilor o caracteristica de baza, cum ar fi "Am coada" si roaga-i sa gaseasca toate animalele ce se incadreaza in aceasta. Toate ce au fost identificate vor fi asezate separat.
In cazul in care observi ca se descurca usor, jocul se poate complica putin: da-le doua caracteristici in functie de care sa gaseasca animale, de forma: "Am blana si patru picioare".
3."Mananc la fel ca si animalutele''
Daca vrei ca micul "mofturos" sa-si diversifice meniul, invatand si lucruri noi, pregateste-i o gustare care sa cuprinda alimente consumate si de diverse animale: fructe de padure (hrana ursilor), bucatele de morcovi (hrana iepurasilor), feliute de banane (pentru maimute) s.a.. Pune-le in portii mici, intr-o tava speciala pentru briose. Alaturi de acestea, adauga si una dintre gustarile preferate ale copilului, precum bombonele sau biscuitei.
Indeamna-l sa-ti spuna ce animale consuma alimentele respective, iar daca nu stie sa-ti spuna, ajuta-l tu. Nu uita sa-i explici faptul ca, daca si animalutele le mananca, inseamna ca sunt foarte gustoase si pentru copii.
In acelasi timp, amuzati-va si spune-i ca ai auzit ca si puii de raton sunt fericiti sa rontaie biscuitei, la fel ca si el.
4."Vanez urme de animale"
Tot ce ai de facut este sa gasesti desene cu urme ale diferitelor animale si sa le printezi. Decupeaza-le apoi si ascunde-le prin casa.
De cate ori copilul va reusi sa le gaseasca, va trebui sa ghiceasca carui animal ii apartin. Ii poti oferi indicii, cum ar fi: "Are blana, traieste in padure si se hraneste cu miere".
Pentru a face jocul si mai distractiv, il poti lasa, la fiecare urma ghicita corect, sa o inmoaie in vopsea si sa o "aplice" pe o foaie mare de hartie, creandu-si propriile urme de animale.
5."Grupuri de animale"
Cei mai multi dintre noi stiu ca un grup de albine se numeste roi, iar un grup de cai-herghelie. Dar care este situatia cu pisicile, iepurii si alte animale? Iata un joc distractiv, care ii invata pe copii cum se numesc diferite grupuri de animale.
Pe niste bucatele de carton veti nota urmatoarele denumiri: "pereche", "haita", "card", "cireada" etc. Dupa aceea, luati carti cu animale, carti de joc cu animale sau decupati din reviste imagini cu urmatoarele animale: gaste, lupi, vaci, turturele.
Este randul copilului sa asocieze cuvintele de pe bucatile de carton cu animalele, de exemplu: "vaci-cireada", "lupi-haita". Daca nu se descurca, ajuta-l tu si incurajeaza-l sa invete cat mai multe lucruri noi despre animalele respective.
6."Animalutele somnoroase"
Jucandu-va astfel, copilul isi va folosi memoria si abilitatile de a face un joc rol, imitand animale.
Ii vei spune numele unui animal (sa nu fie dificil de imitat) si el/ea va trebui sa se miste precum acel animal. La un moment dat vei spune: "Este ora de culcare!", iar "animalutul" se va duce sa doarma. Se va trezi din somn numai cand va auzi numele unui alt animal.
Poti face jocul mai dinamic daca, in loc de "Este timpul de culcare!", vei striga: "Este miezul noptii!". Copilul va incepe sa alerge si tu va trebui sa-l prinzi. Daca vreti sa va amuzati si mai mult, prefa-te ca nu poti sa-l prinzi, de exemplu, pe "iepurasul"/"tigrul" rapid.
7."Alfabetul animalelor"
Este un joc ce necesita prezenta a cel putin 6 participanti. Acestia vor fi impartiti in doua echipe, care se vor aseza fata in fata.
Primul jucator din prima echipa va deschide jocul si va spune numelui unui animal, cum ar fi "caprioara". De cealalta parte, primul jucator din cea de-a doua echipa va trebui sa spuna numele unui alt animal ce incepe cu litera "c". Urmeaza ca cel de-al doilea participant din prima echipa sa spuna si el un animal a carui denumire incepe cu aceeasi litera ("c"). Se continua in aceeasi formula pana cand un jucator nu va mai sti sa spuna un animal care incepe cu aceasta litera. Cand se va intampla asa, echipa respectiva isi va trimite jucatorul care nu a stiut in cealalta echipa.
Dupa 5 minute de joc, echipa in care au ramas cei mai multi jucatori este invingatoare.
8."Jocul sunetelor de animale"
Pentru a va bucura din plin de acest joc, gasiti un spatiu in aer liber cat mai larg, fara "obstacole" (copaci, pietre etc.). Puteti sa cooptati oricati participanti, cu conditia sa fie in numar par.
Inainte de a incepe jocul propriu-zis, pregatiti cartonase pe care scrieti diferite denumiri de animale. Faceti cate doua astfel de cartonase pentru fiecare animal si grupati-le in doua teancuri.
Participantii din fiecare echipa nu vor avea voie sa vada ce cartonase au (eventual se vor lega la ochi sau si-i vor acoperi cu mainile) cei din cealalta. Vor primi cate un teanc de cartonase.
Una dintre echipe va incepe sa imite sunetele unuia dintre animalele de pe unul dintre cartonasele lor si vor incerca (tot pe nevazute) sa gaseasca acea persoana, din cealalta echipa, care imita acelasi animal.
Prima pereche de jucatori ce imita sunetul acelusi animal va fi castigatoare.
9."Stai pe loc si ingheata!"
Ca si in cazul jocului anterior, veti avea nevoie de un spatiu cat mai larg, fie in casa, fie afara.
Mai multi copii se vor deplasa pe spatiul respectiv, miscandu-se ca anumite animale (de exemplu, sarind ca broscutele sau mergand precum camila). Tu sau unul dintre participanti (se va stabili acest lucru dinainte) va spune: "Stai pe loc si-ngheata!". Cine nu doreste sa fie "inghetat" (si sa ramana chiar in pozitia in care se afla atunci cand s-a strigat "Stai pe loc si-ngheata!"), va trebui sa imite, corect, sunetul produs de animalul pe care-l "intruchipeaza". Daca nu reuseste, va sta o tura afara din joc.
10."Invat despre emotii si animale"
Initial, vei confectiona doua zaruri mari din carton. Coloreaza-le si noteaza, pe unul dintre ele, cateva denumiri simple de animale (cum ar fi catel, pisica s.a.). Pe celalalt, scrie insusiri legate de emotii comune ("trist", "vesel", "plictisit", "furios" etc.).
Roaga-l pe copil sa rostogoleasca zarurile. "Misunea" sa va fi sa imite animalul si emotia care s-au nimerit in urma aruncarii zarurilor. De exemplu, cum va arata "o pisicuta trista" sau "un catelus plictisit"?
Daca vrei sa-ti ajuti micutul sa inteleaga cat mai bine gestionarea emotiilor, purtati o mica discutie. Astfel, ce s-ar putea face pentru ca "pisicuta" sa nu mai fie "trista"? Sau cum ar putea "elefantul" sa nu mai fie "trist"? Incercati, impreuna, sa gasiti cele mai potrivite raspunsuri, bucurandu-va totodata de micile jocuri de rol.
Surse:
http://www.ehow.com/info_8403782_activities-identifying-animal-characteristics-preschool.html
http://www.ehow.com/how_8337346_learning-activities-animals-preschoolers.html
http://everydaylife.globalpost.com/games-cognitive-development-during-early-childhood-6870.html
http://howsweeteritis.blogspot.ro/2011/09/emotional-animals-game-teach-kids-about.html
http://pbskids.org/zoom/activities/games/animalalphabet.html
http://pbskids.org/zoom/activities/games/animalsoundgame.html
http://www.whattoexpect.com/toddler/photo-gallery/games-that-teach-tots-about-animals.aspx#/slide-2nimal.
http://www.whattoexpect.com/toddler/photo-gallery/games-that-teach-tots-about-animals.aspx#/slide-4
http://www.whattoexpect.com/toddler/photo-gallery/games-that-teach-tots-about-animals.aspx#/slide-7
Bennet, Ruth&Steve, Inchide televizorul! 365 jocuri pentru copilul dumneavoastra in locul privitului la televizor, Ed.Hiparion&Alexandra, 1998
Surse poze:
http://desmoinesparent.com/
http://teachingeveryday.files.wordpress.com/
http://2.bp.blogspot.com/_9fuTzoexRnc/
http://farm6.staticflickr.com/
http://www.julieoriginals.com/
http://media-cache-ec0.pinimg.com/
http://i00.i.aliimg.com/
http://1.bp.blogspot.com/
http://www.sociologyinfocus.com/