Dupa incheierea celui de-al II-lea Razboi Mondial, cetatenii orasului Reggio Emilia isi doreau pentru copiii lor o lume mai buna, dar si o noua educatie. De aceea, au organizat un protest si au ocupat o cladire pustie din oras, care ar fi trebuit sa gazduiasca o gradinita. Atitutinea lor i-a atras atentia lui Loris Malaguzzi, psiholog si pedagog la scoala elementara din Reggio Emilia, care, de-a lungul a peste 30 de anii, va interveni pe langa municipalitatea orasului in vederea crearii unor gradinite destinate copiilor intre 3 luni si 6 ani. Ele au fost infiintate in perioada anilor ’60-’70, activitatile de acolo desfasurandu-se dupa o noua metoda de educatie, numita chiar “Reggio Emilia”.
Noua abordare ( “Metoda Reggio”) are la baza viziunea lui Loris Malaguzzi. Conform acesteia, copilul este vazut ca fiind “puternic, competent, cu potentialuri deosebite, fiind conectat cu ceilalti copii si cu adultii”. Malaguzzi spunea despre copil ca “este facut din o suta de parti. Are o suta de limbaje, o suta de maini, o suta de ganduri, o suta de moduri de a gandi, de a se juca, de a vorbi…”. Iata de ce, in institutiile de invatamant “Reggio”, copiii sunt implicati in cele mai diverse activitati, cum ar fi: desenul, sculptura, dansul, pictura, jocuri de constructie, jocuri de rol, modelaj, muzica, citit si scris. Acestea se desfasoara cu ajutorul unor materiale cat mai naturale, pe care copilul “sa le poata folosi ajutandu-se de toate simturile sale”, formandu-se “o adevarata legatura intre copil si materiale”, astfel incat copilul le va percepe ca “instrumente ale invatarii si descoperirii”.
O alta caracteristica a metodei “Reggio Emilia” este asa-numita “pedagogie a ascultarii”. Pornindu-se de la premisa ca evolutia unui copil poate fi urmarita mai bine prin ascultarea propriu-zisa a cuvintelor sale decat prin “simpla urmarire a aspectelor grafice, vizuale ale muncii sale”, dascalul are misiunea de a asculta, de a observa si de a se documenta asupra acestei munci. Practic, copilul, “participant activ la formarea identitatii, abilitatilor si autonomiei sale”, trebuie lasat “sa se manifeste intr-un mediu in care interactioneaza cu ceilalti copii, cu adultii, dar si cu ideile”.
Toate cele mentionate mai sus, alaturi de realizarea unor targuri educationale si a unor schimburi internationale de experienta, au facut ca “Diana” (reteaua de scoli si de gradinite pentru copii de la 3 luni la 6 ani, infiintata de Loris Malaguzzi in anii ‘80) din Reggio Emilia sa fie recunoscuta ca “cea mai avangardista retea de educatie din lume, cu cel mai bun sistem de educatie timpurie”.
II. Aplicarea metodei “Reggio Emilia” in gradinite si scoli
In tara noastra, aceasta metoda de educatie a inceput sa se bucure de atentie dupa anul 2000. Incepand cu anul 2011, odata cu implicarea mai multor judete in proiectul “In lumea mare a celor mici” (prin intermediul acestuia se urmarea amenajarea salilor de clasa din gradinite si scoli in vederea practicarii metodei “Reggio Emilia”), dar si a unor initiative individuale (de exemplu, infiintarea unei scoli si a unei gradinite inspirate din Reggio Emilia in apropiere de Bucuresti), abordarea “Reggio Emilia” a devenit din ce in mai cunoscuta.
Atat in gradinite, cat si in scoli, metoda se pune in practica urmarind principii precum:
• Copiii sunt capabili sa-si construiasca propria modalitate de invatare- in functie de interesele lor, copiii sunt dornici sa cunoasca si sa inteleaga lucruri noi.
• Copiii se inteleg pe ei insisi si isi definesc locul in lume datorita interactiunilor cu ceilalti- sunt stimulati sa lucreze in grup, sa descopere noul prin munca lor.
• Copiii sunt comunicatori- sunt incurajati sa utilizeze limbajul ca joc, sunt ascultati si lasati sa formuleze propriile puncte de vedere si propriile intrebari
• Adultul este mentor si ghid- cadrul didactic este vazut ca un partener al copilului in procesul de invatare; analizand, observand si documentandu-se asupra muncii copilului, acesta poate ghida experientele de invatare. Ideile, informatiile si experientele pe care le aduc parintii confera procesului educativ accesibilitate si familiaritate.
• Mediul este “al treilea profesor”- elemente precum lumina si transparenta, culoarea si textura, nisip, apa, precum si materialele naturale (pietre, scoici, conuri de brad, betisoare, castane, scoarta de copac etc.) sunt puternic valorificate. Clasele, spatiile comune, locul de joaca, au puterea de a favoriza curiozitatea, invatarea si de a incuraja interactiunea.
• Existenta unui curriculum emergent- cadrul didactic observa si noteaza discutiile, interactiunile si fanteziile copiilor. Astfel, va dezvolta un program de studiu ce reflecta interesele, aptitudinile si ideile lor. De aceea, copiii vor deveni constiinciosi si dornici de a invata.
Salile de clasa sunt amenajate pentru un numar redus de copii (10-12), fiind un fel de “ateliere deschise”, in care se incearca idei noi, se colaboreaza, se negociaza. Aici copiii se pot implica in diverse activitati: pot citi si scrie in “centrul de scriere” sau intr-o biblioteca, pot descoperi lumea in “centrul de natura si stiinta”(dotat cu microscop, oglinzi,glob pamantesc, materiale naturale, lupe, eprubete, pipete etc.), isi pot dezvolta indemanarea la un banc de lucru cu unelte (surubelnita, ruleta, ciocan etc.), pot avea la indemana un centru pentru ingrijirea animalelor (cu ustensile de doctor, cantar, bandaje s.a) sau pot studia efectele luminii si intunericului (de exemplu, pot crea povesti cu umbre si lumini cu ajutorul unor obiecte puse la retroproiector). In plus, copiii au posibilitatea de a picta, sculpta, de a lucra cu ceramica, de a construi, de a dansa, de a juca in scenete.
Materialele sunt asezate la nivelul copiilor, fiind puse in cosuri pentru a fi vazute si folosite oricand. Ele sunt alese pentru a stimula descoperirea si invatarea, fiind preferate cele naturale. Printre ele putem regasi: bucatele de scoarta de copac,frunze, pietricele, scoici, seminte, nuci, castane, ghinde, conuri de brad, crengute etc. Adesea se folosesc si materiale reutilizabile, ca de exemplu, bucati de material ramase dupa confectionarea unui articol vestimentar, betele de la inghetata pe bat, piese din ceramica ramase de la un mozaic, cutii de carton s.a.
Orice zi se deschide cu “cercul de dimineata”, o intalnire relaxanta si captivanta, la care copiii stau confortabil pe jos, pe permute si discuta despre lucrurile importante pe care le-au facut si simtit in ultimul timp, despre tema zilei respective, canta, spun povesti, ghicitori si isi intaresc relatiile de prietenie. Dupa aceea incep activitatile sau se studiaza disciplinele prevazute pentru anul de studiu in curs (la scoala). Mai tarziu, dupa masa de pranz si timpul dedicat odihnei, se desfasoara “explore time”, cand se recapituleaza, in practica, anumite notiuni invatate in ziua respectiva.
Activitatile propuse de metoda “Reggio Emilia”, dar si materialele cu care se lucreaza, favorizeaza dezvoltarea complexa a copilului, il invata cum sa invete, cum sa inteleaga lumea din jur, dar si sa socializeze, sa devina creativ si indemanatic.
III.Propuneri de activitati pentru acasa, inspirate din metoda “Reggio Emilia”
Inainte de a-l antrena pe copil in diferite activitati dupa model “Reggio”, incearca sa-ti dai seama ce ii starneste interesul, ce i-ar placea sa descopere. Pentru aceasta este nevoie fie sa ai o discutie cu el, fie sa-i observi indeaproape desenele, picturile sau modul in care se joaca (ceea ce il preocupa pe copil se materializeaza de obicei in activitatile sale).
Urmatorul pas este sa procuri materiale cat mai multe si mai diverse. Asa cum s-a precizat anterior, insista sa aveti materiale cat mai naturale, intrucat acestea nu sunt numai deosebite, ci fac apel la toate simturile copilului. Culoarea, textura, mirosul sau chiar gustul il fac pe copil sa se angajeze pe deplin, cu mai multa placere, in activitatile bazate pe astfel de materiale. De preferat este sa le depozitezi in cosuri de nuiele, paie sau in vase de lut. Alaturi de ele, include resturi ramase dupa folosire (fragmente de sticla de diverse forme, mingii sparte, sfoara, carton, bucati de fetru, panglica etc.) sau materiale reale, precum instrumente muzicale, marionete, carti de povesti s.a.
In sfarsit, a sosit momentul sa definesti aria de lucru. Explica-i copilului ca este necesar sa o respecte pe durata activitatilor, indiferent ca este vorba de un covoras, de o suprafata dura, de o oglinda, de o tavita sau de o bucata mare de gresie. Acum va puteti apuca de treaba si puteti alege una dintre urmatoarele activitati:
Confectionati figurine sau accesorii din “comorile” toamnei
Va asezati la o masuta de lucru si va trebui sa aveti la indemana urmatoarele materiale naturale: castane, ghinde, diferite frunze, bobite de fructe salbatice ce apar toamna (bobite rosii sau portocalii ale unor plante ce cresc sub forma de tufe) sau bobite de piper. Veti avea nevoie si de alte materiale: scobitori, guta, un dispozitiv pentru dat gauri (poate fi chiar o mica bormasina), un ac de cusut mai lung si mai gros,o pensula foarte subtire, acuarele, un lipici mai dens, puternic adeziv.
Acum nu trebuie decat sa va lasati in voia imaginatiei, intrucat puteti realiza, de exemplu, animalute (porcusori, ursuleti etc.) sau omuleti din ghinde (folositi inclusiv “capacelul”ghindei pentru a realiza urechiuse de ursulet sau o palariuta pentru omuleti; ochisorii vor fi facuti din bobite de piper lipite; gurita va fi pictata; scobitorile va vor ajuta in construirea corpului acestora) si castane (puteti face, de exemplu niste ursuleti; castanele vor fi gaurite in prealabil si vor fi fixate cu scobitori pentru a se forma corpul; boticurile vor fi din “capacele” de ghinda; ochisorii vor fi tot din bobite de piper). La final, faceti o mica “expozitie” intr-un cosulet, captusit cu frunze de diferite forme si culori.
Mai puteti sa confectionati si coliere din castane, ghinde sau din bobite de fructe salbatice. Le vei gauri si le veti aranja pe guta. Dupa aceea le puteti colora asa cum isi doreste copilul.
Este o activitate care va stimula imaginatia copilului si il va ajuta sa devina indemanatic.
Cumpara niste litere din lemn sau confectioneaza tu unele cu ajutorul unui traforas (intai vei desena pe o bucata de lemn literele, apoi le vei decupa cu traforasul). Roaga copilul sa te ajute sa le decorezi intr-un mod cat mai original, de exemplu sa le pictati si sa lipiti pe ele niste scoici mici pe care le-ati adunat la mare. Cand sunt gata, lasati-le sa se usuce bine.
Luati un panou de pluta sau o alta plansa din lemn pentru a le fixa acolo, cu ajutorul unui adeziv puternic. Vei face tu aceasta activitate, intrucat lipiciul este toxic.
Copilul va avea un alfabet “hand-made” si cu siguranta va fi incantat sa invete sau sa exerseze alfabetul. Nu in ultimul rand, isi va dezvolta creativitatea si indemanarea.
Realizati tablouri din fetru
Veti avea nevoie de: bucati de fetru de mai multe culori, o foarfeca de croitorie, fire de lana colorata, lipici sau banda adeziva pentru croitorie, margeluse.
Invita copilul sa aleaga cate o bucata de fetru care va reprezenta “fundalul”tabloului. Ai grija sa fie o culoare care sa evidentieze ceea ce veti aplica acolo si, daca bucata nu are margini regulate, decupeaza pana cand obtii un dreptunghi sau un patrat.
Propune-i sa puneti in “tablou” o imagine care sa fie frumoasa tocmai prin simplitatea ei. O sugestie ar fi o floare sau o ciupercuta. In alegerea modelului va puteti inspira din carti, reviste sau, de ce nu, chiar de la florile din gradina sau ciupercutele pe care le-ati vazut in padure.
Folositi-va de firele de lana si de bucatele de fetru pentru a confectiona modelele alese. Implica-l cat mai mult pe cel mic, fie ca este vorba de selectarea culorilor, de decuparea unor forme urmarind conturul, de aplicarea pe fundalul de baza sau de decorarea cu margeluse sau alte materiale a produsului final. Astfel, isi va dezvolta simtul estetic, indemanarea si capacitatea de concentrare asupra unei activitati.
“O bagheta zburdalnica”
Iata si o activitate potrivita celor mai mititei (2-3 ani). Nu va
trebuie decat un bat mai lung (pe care l-a adus chiar copilul din parc)
si niste panglica de satin mai lata, colorata. Vei taia panglica astfel
incat sa aiba o lungime suficient de mare pentru a se rasuci in cat mai
multe feluri(ca panglica de la gimnastica ritmica) si o vei lega la un
capat al batului.
Cu ajutorul unei asemenea “baghete”, copilul va putea sa se invarta si chiar sa danseze pe muzica preferata, dezvoltandu-si simtul ritmului.
In plus, o va putea lua chiar la joaca si va alerga cu ea (bineinteles,
sub stricta supraveghere a unui adult) prin gradina casei sau prin
parc, minunandu-se de miscarile ondulatorii ale panglicii.
Jucati-va cu oglinzi
In metoda de educatie “Reggio Emilia”, oglinda este folosita adesea
pentru explorare. Poate fi vorba atat despre o explorare pe care
copilul o face pentru a descoperi un material (de exemplu, o piatra, o
bucata de scoarta de copac, o scoica etc.), cat si pentru a se urmari pe
sine atunci cand deruleaza o activitate (in salile de clasa “Reggio”
exista adesea oglinzi, astfel incat copiii se pot observa cand lucreaza
in echipa sau individual).
Acasa, apeleaza cu ingredere la oglinzi ca suprafata de lucru pentru
pictura cu acuarele, pentru crearea de scenete (de exemplu, cand va
jucati cu marionete intr-un joc de rol, pentru ca cel mic sa le observe
in oglinda cum se misca si cum vorbesc) sau pentru a fi suport de joaca
pentru alte materiale, cum ar fi: cuburi de lemn pentru constructii,
plastilina pentru modelaj, ghinde pentru a realiza o figurina etc.. In
acelasi timp, oglinda poate fi un bun instrument pentru intelegerea unor
concepte mai abstracte: forma, simetrie, dimensiune s.a. Spre exemplu,
ii poti arata copilului, in oglinda, forma deosebita a “camarutelor” cu
miere dintr-un fagure sau dimensiunile diferite ale unei seminte de mar,
de rosie etc.
Nu in ultimul rand, lasa-l pe copil sa se vada intr-o oglinda mai mare, atunci cand lucreaza ceva. Il va ajuta sa se descopere pe sine, dar si efortul care trebuie facut pentru realizarea unui anumit “produs”(un desen, o pictura, un modelaj etc.)
Descoperiti evolutia unei plante
Achizitioneaza bulbul unei plante care va avea o floare frumoasa.
Roaga-ti copilul sa faca o scurta descriere a aspectului initial al
bulbului, folosindu-se de o lupa (ce culoare are, cu ce seamana etc.).
Pe masura ce planta se dezvolta, continuati acelasi demers.
Pentru a trezi interesul copilului, invita-l sa-si imagineze cum va
arata planta dupa ce va inflori si sa-ti povesteasca. De asemenea,
invata-l sa masoare lungimea tulpinii (cu ajutorul unei rigle), a
frunzelor si sa le noteze intr-un carnetel, in care va trece si mici
observatii ( despre forma frunzelor, aspectul tulpinii etc.).
Ingrijiti planta impreuna. Cand va inflori, copilul va fi fericit ca a
contribuit la cresterea ei. Spune-i sa deseneze , sa picteze floarea sau
sa scrie o mica poveste despre ea.
Urmand acesti “pasi” vei vedea ca urmarirea evolutiei unei plante este o activitate complexa, care-l va invata pe copil sa observe, sa compare, sa realizeze predictii, dar si sa-si dezvolte unele abilitati matematice (de exemplu, masurarea lungimii), imaginatia, indemanarea si exprimarea orala (povestind ce se intampla cu planta).
Surse:
www.reggiochildren.it
www.gradinitaexplore100.ro (gradinita bazata pe metoda “Reggio Emilia”)
www.scoalaexplore100.ro (scoala in care se aplica metoda “Reggio Emilia”)
http://fairydustteaching.com/2013/01/reggio-emilia-alphabet/
http://thecuriouskindergarten.wordpress.com/category/mathematics-2/
http://www.aneverydaystory.com/begginers-guide-to-reggio-emilia/reggio-materials/
http://www.aneverydaystory.com/begginers-guide-to-reggio-emilia/setting-up-a-reggio-inspired-activity/
http://www.educationscotland.gov.uk/earlyyears/images/reggioaug06_tcm4-393250.pdf
Surse poze:
http://squigglemum.com/
http://image.made-in-china.com/
http://www.personalbrandingblog.com/