Originile metodei de educatie Step by Step
Inceputurile metodei de educatie "Step by Step" dateaza inca din anii'60, cand in SUA a aparut necesitatea elaborarii unui program educational adresat cu precadere copiilor cu varste intre 3 si 5 ani, proveniti din familii defavorizate sau de imigranti. Cea mai mare parte a acestora nu avusesera inca acces la nicio forma de educatie instutionalizata. De aceea, a fost conceput un program ale carui principii se bazau pe teoriile formulate de Eric Erikson, Jean Piaget si L.S. Vagotsky.Conform acestora, copilul este "un individ unic,care creste si se dezvolta in ritm propriu, fiind dependent de altii in privinta dezvoltarii emotionale si cognitive, prin interactiune sociala", fiind capabil "sa acumuleze permanent noi informatii despre lumea inconjuratoare prin joc".
Programul a fost apreciat de catre familiile copiilor inca de la inceput, iar din 1969 a trecut sub tutela "Departamentului de Stat pentru Educatie" si extins in majoritatea statelor SUA, zeci de milioane de prescolari fiind educati prin metoda "Step by Step" (denumire data programului de catre "Children Resource International" din Washington, ce detine si licenta acestuia).
La inceputul anilor '90, "Step by Step" a ajuns, datorita "Fundatiei
Soros", in Europa Centrala si de Est, in vederea facilitarii tranzitiei
spre o educatie centrata pe valori democratice.
In tara noastra a fost implementat pentru prima data in anul 1994, dar sub numele de "Head Start",
fiind adresat prescolarilor si propunand practice educationale centrate
pe individualitatea copilului si pe joc. Un an mai tarziu se va numi "Step by Step", prin parteneriatul dintre Ministerul Educatiei si "Fundatia Soros", fiind recunoscut inca de la inceput ca alternativa educationala. In acelasi an (1995) vor aparea si primele doua clase primare functionand dupa metoda "Step by Step".
Succesul de care s-a bucurat i-a asigurat extinderea in scoli si gradinite din toate judetele tarii, in prezent existand peste 300 de gradinite si aproximativ 600 de clase primare ce au adoptat metoda "Step by Step".
Cum se aplica metoda "Step by Step" la gradinita si la scoala
Indiferent ca este vorba degradinita sau de invatamantul primar, metoda "Step by Step" tine cont atat de interesele individuale, ale fiecarui copil, cat si de nevoile de grup. Intr-o clasa "Step by Step" copilul se dezvolta intr-o atmosfera de incredere si se simte ajutat. Cadrul didactic are rolul de a-l ghida sa lucreze liber, sa gaseasca explicatiile si solutiile adecvate. Acesta este motivul pentru care, asa cum vom vedea in sectiunile urmatoare, clasele sunt organizate pe centre de activitati (copiii au ocazia sa se implice in diverse activitati), iar munca independenta ii ajuta pe copii sa invete cum sa invete, sa-si asume alegerile, sa devina responsabili.
Activitatile specifice dintr-o gradinita "Step by Step"
Organizarea unei sali de clasa tine cont de stadiul de dezvoltare al copilului. Mobilierul este modular, functional, iar materialele de lucru sunt foarte variate, permitandu-le copiilor sa lucreze atat individual, dar si in grupuri mici. Educatorul ii supravegheaza si ii ajuta daca au nevoie.
Inca de la sosirea in gradinita, copiii au posibilitatea de a-si alege unul dintre "centrele" de activitate:
Centrul de alfabetizare -
Cuprinde jocuri cu litere, coli de hartie, instrumente de scris,
sabloane sau stampile cu litere. Aici copilul isi dezvolta limbajul,
dobandeste abilitatile necesare pentru a invata sa scrie si sa citeasca.
Centrul de matematica si jocuri manipulative - Are in componenta jocuri cu cifre si forme geometrice, tablite magnetice cu cifre, forme geometrice din lemn sau plastic, piese lego etc. Copiii isi vor dezvolta motricitatea fina, capacitatea de perceptie, dar vor invata si operatii matematice simple.
Centrul de constructii -
Copiii pot realiza constructii din piese de lemn (specifice step by
step), cuburi sau seturi lego lucrand in echipa. De asemenea, pot
utiliza si alte jucarii, ce reprezinta mijloace de transport sau oameni.
Vor invata sa lucreze in echipa, isi vor dezvolta atentia, capacitatea
de concentrare, creativitatea si indemanarea.
Centrul de stiinte - Cu
ajutorul unor instrumente precum lupa, microscop, pensete, lamele,
balanta, magneti s.a, copiii vor invata sa realizeze un experiment, sa
analizeze si sa compare diferite fenomene.
Centrul destinat jocurilor de rol - Datorita unui asemenea "centru" copiii pot deveni tot ceea ce isi doresc, isi vor dezvolta imaginatia, capacitatea de a negocia, de a rezolva conflicte, de a-si exprima emotiile si de a le recunoaste pe ale celorlalti. Totodata, copiii se pot "transforma" in mici bucatari, gatind retete simple.
Centrul pentru activitati artistice - Este locul in care micutii deseneaza, picteaza, modeleaza, cos,combina materiale pentru a realiza diferite lucrari. Vor invata sa lucreze in echipa, isi vor stimula creativitatea si vor deveni indemanatici.
Centrul de nisip si apa - Situat in curtea gradinitei, ofera materiale precum galetuse, lopetele, greble de plastic, corpuri plutitoare, recipiente de mai multe forme. Aici copiii pot intelege concepte matematice, stiintifice si isi dezvolta motricitatea fina.
Ce se intampla intr-o scoala cu program "Step by Step"
Intrucat "Step by Step" este un program educational de stat, predarea se face respectand curriculum-ul pentru invatamantul primar. Programul zilnic este de 8 ore si se desfasoara sub indrumarea a doi invatatori.
Mediul educational este agreabil, cu mobilier aranjat pe centre de
activitate, fiecare avand o masa specifica, dulapul corespunzator cu
materiale si panoul de afisare cu lucrari si evaluari ale elevilor. In
fata clasei sunt doua sevalete, unul cu "Agenda Zilei" (mesajul zilei,
lucrul la calendarele specifice), iar celalalt este "Scaunul Autorului"
(locul unde fiecare prezinta noutatile, impresiile, lucrarile
realizate).
Programul unei zile arata astfel:
• Intalnirea de dimineata-
aceasta cuprinde: "Agenda Zilei", citirea si comentarea "mesajului
zilei", prezentarea noutatilor si impresiilor. Invatatorul descopera
impreuna cu copiii continutul noii lectii, predand totodata si
indrumandu-i sa lucreze independent.
• Activitatile pe centre:
centrul de citire, centrul de scriere, centrul dedicat stiintelor
naturii, matematicii, centrul de arte si cel de constructii. Trebuie
mentionat faptul ca "centrele" sunt usor de montat si demontat imediat
ce se termina de studiat o anumita tema din programa. Nu in ultimul
rand, pe masura ce termina de rezolvat sarcinile de la unul dintre
centre, elevii vor trece si la celalte centre. Invatatorii ii observa,
ii corecteaza si ii indeamna sa se ajute intre ei.
• Pauza de masa
• Continuarea activitatilor neterminate din centre; evaluare.
Alaturi de activitatile mentionate mai sus, procesul de predare-invatare
include elaborarea de proiecte in echipa, invatarea prin descoperire,
discutii de grup, excursii, invitati in clasa. Toate acestea au drept
finalitate dezvoltarea complexa a
copilului, concretizata in cresterea increderii in fortele proprii
(datorita muncii independente), dezvoltarea spiritului de echipa,
capacitatea de a-si exprima propria opinie si de a o accepta pe a
celorlalti, capacitatea de a-si exprima emotiile, de a le intelege si
accepta pe cele ale celor din jur, precum si dezvoltarea creativitatii.
Activitati "Step by Step" pentru acasa
Avand la dispozitie cateva date referitoare la tipul de activitati derulate intr-o gradinita sau intr-o scoala cu program "Step by Step", nu iti va fi greu sa-i propui copilului tau unele asemanatoare. Tine cont de stadiul sau de dezvoltare si antreneaza-l in activitati care sa nu fie numai distractive, ci si instructive.
Activitati recomandate pentru copiii de 3-5 ani
"Painici arici"
Pregateste ingrediente pentru patru painici: 200 g de faina, o lingurita
de ulei, ½ pahar de apa calduta, un varf de sare, un varf de drojdie de
bere, un galbenus, stafide. Sa aveti la indemana si urmatoarele
ustensile: un castron de salata, o lingura de lemn, o tava, o pensula
speciala pentru prajituri.
Arata-i copilului cum sa amestece in castron faina, drojdia, uleiul,
sarea, pana cand se obtine un aluat omogen. Apoi framantati aluatul,
timp de 5 minute. Presara cu faina tava pentru cuptor. Imparte aluatul
in patru si faceti patru gramajoare alungite, care se pun in tava.
Intepati gramajoarele pentru a obtine "tepii ariciului. Roaga-l pe copil
sa ia doua stafide si "sa monteze" ochisorii "ariciului". Trage usor de
aluat ca sa faci boticul. Veti unge apoi cu galbenus toti "aricii" si
ii veti baga la cuptor o jumatate de ora.
Implicandu-l in aceasta activitate, copilul isi va dezvolta indemanarea, dar si motricitatea fina.
"Coada elefantului" - Este un joc atat pentru interior, cat si pentru exterior. Veti avea
nevoie de: o coala alba de desen (50X65 cm), carioca sau vopsea, un
fular, fire de rafie, o bucata de plastilina.
Mai intai, confectioneaza din firele de rafie impletite si din bucata de
plastilina "coada elefantului". Deseneaza apoi un elefant pe coala de
desen. Scopul jocului va fi sa puneti "coada" elefantului la locul
potrivit.
Spune-i micutului sa te lege cu fularul la ochi si sa te "indrume"
pentru a monta "coada": "Mai sus, mai jos, in partea cealalta...".
Schmbati apoi rolurile, ghidandu-l tu pe el.
Jucandu-va astfel, copilul va invata sa urmeze instructiuni, dar si sa se orienteze in spatiu.
"Masca de tigru"-
Faceti rost de urmatoarele materiale: foarfeca, carton rosu, hartie
creponata (galbena, portocalie si neagra), lipici, sfoara.
Deseneaza cu creionul, pe cartonul rosu,conturul unei masti simple (cu
doua gaurele pentru ochi), pe care o vei decupa. Arata-i copilului cum
sa rupa fasii din hartia creponata pentru a obtine "blana tigrului".
Lasa-l pe el sa lipeasca fasiile pe masca.
La sfarsit, lipiti fasii de hartie aurie si sclipici in jurul ochilor.
Ia apoi o bucata de sfoara pentru a o lega de ambele parti ale mastii.
Realizand masca de tigru, copilul isi va dezvolta creativitatea si indemanarea.
Activitati recomandate pentru copiii mai mari de 5 ani
Observatie in natura
Este o activitate agreabila, potrivita intr-o zi frumoasa de primavara
sau de vara. Invita-ti copilul la o plimbare in parc sau in padurea de
apropiere pentru a cauta si a observa un fluture asezat pe o floare.
Luati cu voi o lupa, astfel incat sa poate fi observata structura
aripilor de fluture, polenul ce se aseaza pe ele, dar si detaliile
petalelor florii.
Dupa ce ati gasit fluturasul si il vedeti prin lupa, poarta o discutie
cu cel mic. Roaga-l sa-ti spuna ce observa, sa-ti faca o descriere a
fluturelui sau sa compare fluturele respectiv cu altul pe care l-a
vazut in natura sau in carti.
Daca il veti implica pe cel mic intr-o asemenea activitate ii veti oferi ocazia de a invata sa observe, sa analizeze, sa compare, dar si sa se bucure de minunile naturii.
"Eu sunt oglinda ta"- Poate fi un bun exercitiu pentru dezvoltarea emotionala a copilului, invatandu-l sa recunoasca, sa accepte si sa redea emotiile celor din jur.
Este un joc foarte simplu: tu vei adopta o anumita mimica (poti exprima
veselie, tristete, curiozitate, plictiseala etc.), iar copilul va trebui
sa spuna cuvantul ce defineste expresia fetei tale si sa te imite.
Faceti apoi schimb de roluri. Distractia va fi si mai mare cu cat veti
exprima cele mai variate stari.
"Meseriile"- joc de rol
Pentru o mai mare varietate a meseriilor, dar si pentru a se invata cat
mai multe lucruri noi, este nevoie ca la jocul de rol sa participe cel
putin trei copii.
Pregateste "recuzita" necesara pentru ca cei mici sa devina ceea ce isi
doresc: bucatar, politist, doctor etc. Invita-i sa se costumeze si sa
dialogheze intre ei. De exemplu, fiecare poate sa spuna cate ceva despre
caracteristicile meseriei lui sau o intamplare pe care a avut-o la
"locul de munca".
Este o activitate ce ii va invata sa socializeze, le va dezvolta imaginatia, dar si capacitatea de a-i observa si intelege pe ceilalti.
Surse:
www.ccddcluj.ro/Preuniversitaria/v2,nr.1/ArticolePreuniversitaria online/3.Alternative Educationale/ Diugan % 2 BVasvari.pdf.
http://www.creeaza.com/didactica/didactica-pedagogie/Alternativa-educationala-Step-264.php
http://www.didactic.ro/revista-electronica/revista-electronica-didactic-ro-issn-aa844-4679-ianuarie-2-aaaa/step-by-step-o-alternativa-educationala-de-viitor-pr
www.momaproject.eu/up-content/uploads/2013/11/ROMANIA-NationalResearch_RO.pdf
http://www.razadesoare-ploiesti.ro/ (gradinita cu program Step by Step)
***Fii creativ! (traducere din limba engleza de Meropi Papagheorghe), Ed.Rao, Buc.,2013
Surse poze:
http://www.cityguideny.com
http://fc09.deviantart.net/
http://2.bp.blogspot.com/