Anul acesta copiii vor avea doua optiuni pentru prima data: sa invete la Scoala de Excelenta (singurul program academic din Romania pentru copiii supradotati) sau la scoala Leonardo Gifted Education (scoala britanica internationala de nivel primar cu program normal, dedicata in exclusivitate copiilor supradotati).
Programul de testari IQ pentru copii de peste 6 ani face parte din cel mai amplu proiect realizat in Romania, dar si la nivel international, de sustinere a copiilor cu abilitati inalte, si a fost lansat in tara noastra in 2010. In acelasi an, 835 de copii din Romania au fost testati in cadrul Proiectului Pilot de Testare a Inteligentei copiilor la nivel international, iar 40% dintre acestia (338 de copii) au fost identificati cu intelect superior. Totodata, acelasi studiu a aratat ca 63% din participantii la testarea internationala au obtinut scoruri ce ii situeaza in primii 5-10% dintre copii de aceeasi varsta, ceea ce denota un intelect de nivel superior sau capacitati intelectuale peste medie. Procentul este cu atat mai important cu cat acesta semnalizeaza nevoia educatiei diferentiate si a unor politici educationale care sa sustinta valorificarea potentialului inalt al acestor copii, conform Recomandarii 1248/1994 a Parlamentului European si a Legii 17/2007 care prevede educatia copiilor si tinerilor cu potential inalt.
Testarile vor avea loc in Bucuresti, in str. Berzei nr. 22, in urmatoarele zile: 15.03 (duminica) ora 14.00, 18.04 (sambata) ora 9.00, 26.04 (duminica) ora 14.00, 2.05 (sambata) ora 9.00 si 17.05 (duminica) ora 14.00.
Inscrierile pentru testare se realizeaza online pe: http://giftededu.ro/calendar-2015, unde se gasesc si informatii legate de nevoile copiilor supradotati si un prim punct de informare pentru parinti.
Identificarea supradotarii din timp este la fel de esentiala ca si cu orice alta directie de exceptionalitate. Parintii sunt, de obicei, primii observatori ai comportamentului de supradotare si tot ei sunt cei care pot lua decizia testarii de unde si importanta observarii si implicarii parintilor in acest process, sunt de parere specialistii. De asemenea, copiii supradotati au risc social inalt datorita nevoilor lor speciale care nu sunt asigurate in sistemul obisnuit de educatie, mai adauga expertii. Pentru ca un copil sa se dezvolte la intregul sau potential, este nevoie de parinti activi, bine informati si pregatiti, care recunosc abilitatile copiilor lor si ii sustin in invatare si le cunosc nevoile speciale.
"Statistic vorbind, Romania are printre cei mai multi copii supradotati din Uniunea Europeana, iar acest program pe care l-am lansat are menirea de a-i descoperi, pentru a ii sustine cu o educatie diferentiata. Parlamentul European recomanda tarilor membre educatie diferentiata si politici educationale care sa sustinta valorificarea potentialului inalt al acestor copii. Centrul Gifted Education estimeaza ca exista peste 190.000 de copii supradotati academic cu varsta sub 15 ani in Romania - aproximativ 6% din numarul total al elevilor (sursa estimarii: NAGC - National Association for Gifted Children; procentul este aplicat la populatia de 3,211 milioane copii sub 15 ani cf. INS: Comunicat de presa nr 143 din 26.06.2012). Un numar impresionant. Care este incidenta copiilor supradotati in Romania? Estimam ca in fiecare clasa de 30 de copii se pot gasi minim 1-2 copii supradotati intelectual", declara Monica Gheorghiu, presedintele Centrului Gifted Education.